Spotkanie „Uwarunkowania edukacji dwujęzycznej dzieci i uczniów niesłyszących oraz słabosłyszących”

ore.edu.pl 7 godzin temu

W Ośrodku Rozwoju Edukacji 22 lipca odbyło się spotkanie na temat edukacji dwujęzycznej dzieci i uczniów niesłyszących i słabosłyszących, zorganizowane przez Departament Edukacji Włączającej Ministerstwa Edukacji Narodowej. W obradach uczestniczyli przedstawiciele parlamentu, MEN, ORE, kuratoriów oświaty, uczelni i Polskiego Związku Głuchych oraz dyrektorzy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych dla dzieci i uczniów niesłyszących i słabosłyszących.

Podczas spotkania zostały omówione praktyczne uwarunkowania i scenariusze wprowadzenia do polskiego systemu edukacji modelu tzw. edukacji dwujęzycznej (rozumianej jako nauka polskiego języka migowego jako przedmiotu oraz nauka w języku migowym) w kontekście rekomendacji przygotowanych przez zespół Uniwersytetu Warszawskiego w ramach umowy zrealizowanej w 2024 r. na zlecenie MEN.

Po otwarciu spotkania przez dyrektora ORE Andrzeja Suchenka wystąpienia otwierające dyskusję wygłosiły podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej w MEN Elżbieta Neroj i posłanka Iwona Kozłowska.

Rekomendacje przygotowane przez zespół Uniwersytetu Warszawskiego przedstawił prof. Paweł Rutkowski, kierownik Pracowni Lingwistyki Migowej Wydziału Polonistyki.

Uczestnicy dyskutowali o warunkach wdrożenia rozwiązań systemowych w zakresie edukacji dwujęzycznej. Omówili dobre praktyki w tym zakresie. Wskazali dostępne zasoby oraz wyzwania, problemy i bariery, które mogą utrudniać wprowadzenie nowych rozwiązań. Zaproponowali także propozycje zmian w przepisach prawa oświatowego.

Idź do oryginalnego materiału