Szkolenie „Zróżnicowany zespół klasowy – szansa na sukces wszystkich uczniów – potrzeby i możliwości uczniów, wsparcie ich dobrostanu” odbyło się 11–12 marca w Centrum Szkoleniowym w Sulejówku. Organizatorem był Wydział Edukacji Włączającej Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Główne cele szkolenia to:
- poszerzenie umiejętności w zakresie rozpoznawania różnorodnych potrzeb uczniów;
- pogłębienie umiejętności z zakresu organizacji pracy w grupie zróżnicowanej;
- omówienie zasad i zastosowania uniwersalnego projektowania w edukacji;
- wsparcie kadry w zakresie rozwijania umiejętności zastosowania uniwersalnego projektowania w codziennej pracy nauczyciela.
Uczestnicy szkolenia w pierwszym dniu zastanawiali się nad zagadnieniami dotyczącymi różnorodności grupy/klasy, a także planowania i organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w takim zespole. Przewodniczką w tych rozważaniach była Katarzyna Leśniewska. Czym jest różnorodność, jak nią zarządzać w klasie, jak identyfikować potrzeby i zasoby, jak efektywnie prowadzić proces uczenia – odpowiedzi m.in. na te pytania były przedmiotem analizy i dyskusji, wzajemnego uczenia się i wymiany doświadczeń.
O tym, jak kreować szkolne środowisko budujące dobrostan ucznia, mówiła dr Maria Weker z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Prelegentka zaprezentowała aspekty somatyczne, mentalne i socjalne dobrostanu. Wskazała, w jaki sposób budować bezpieczną atmosferę w szkole oraz jak dbać o kondycję psychiczną nauczycieli i uczniów.
Drugi dzień to warsztaty dotyczące projektowania uniwersalnego w edukacji, które poprowadziły Katarzyna Leśniewska i Katarzyna Cichocka-Segiet. Zajęcia dotyczyły zaangażowania, motywacji, prezentacji, działania i ekspresji.
Było to drugie z czterech szkoleń dotyczących pracy w zróżnicowanym zespole klasowym. Wzięli w nim udział przedstawiciele szkół, placówek doskonalenia nauczycieli i inni zainteresowani problematyką.
Organizatorzy dziękują za udział w spotkaniu i zapraszają do uczestnictwa w kolejnych formach doskonalenia.





