Ta zagadka może cię zagiąć. Mało kto wie, jak to zapisać. Wygląda łatwo? Spróbuj

gazeta.pl 2 godzin temu
Zagadki matematyczne potrafią wciągnąć dzieci i dorosłych, a przy tym świetnie rozwijają logiczne myślenie. Właśnie tak działa zagadka o tajemniczej liczbie od jeden do dwadzieścia, która robi furorę wśród rodziców. Jej treść jest krótka, ale potrafi zaskoczyć sprytną konstrukcją i nieoczywistym rozwiązaniem.
Rodzice chętnie sięgają po zadania, które łączą naukę z zabawą, bo pomagają dzieciom rozwijać koncentrację bez poczucia szkolnego obowiązku. Krótkie zagadki świetnie się do tego nadają, bo dają szybki efekt i satysfakcję z odkrycia odpowiedzi. Wystarczy jedno dobrze sformułowane działanie, aby wywołać ciekawość i zachęcić dziecko do myślenia. Zagadki liczbowe działają również na wyobraźnię, bo pokazują, iż matematyka może być czymś więcej niż tylko cyframi w zeszycie.


REKLAMA


Zobacz wideo Czym jest szczęście? Przedszkolaki odpowiadają


Łamigłówka dla rodziny. Krótkie zadanie potrafi zaintrygować choćby najmłodszych
W centrum tej zabawy stoi proste, a jednocześnie bardzo pomysłowe działanie. Oto treść zagadki: "Myślę o pewnej liczbie od jeden do dwadzieścia. jeżeli pomnożysz ją przez trzy, a potem dodasz dwanaście, dostaniesz taki sam wynik, jak wtedy, gdy pomnożysz tę samą liczbę przez pięć i odejmiesz osiem. Jaka to liczba?". Takie zadanie uczy dostrzegania zależności i rozwija umiejętność analizowania prostych równań w codzienny, przystępny sposób. Wspólne szukanie odpowiedzi może zamienić się w mini grę, w której każdy typuje kolejne liczby, aż do odkrycia adekwatnej.
Jak dziecko może rozwiązać zagadkę?. Metoda prób i błędów świetnie działa i daje dużo radości
Dzieci najchętniej podchodzą do takich zadań spontanicznie, sprawdzając kolejne liczby i testując, czy pasują do obu działań. Zgadują, dodając tu trochę mniej, tam trochę więcej. Taka zabawa wzmacnia cierpliwość, uczy analizowania krok po kroku i daje dużą satysfakcję, gdy uda się znaleźć wynik. W tym przypadku rozwiązaniem jest liczba dziesięć, bo tylko ona spełnia oba działania zapisane w treści zadania. Oczywiście istnieje prostsza i bardziej zorganizowana metoda niż zwykłe zgadywanie. jeżeli chcemy, możemy jednocześnie zawyżyć poziom, a jednocześnie wiele uprościć zapisując całość w formie równania:


3 × x + 12 = 5 × x − 8


Następnie przenosimy wyrazy z x na jedną stronę, a liczby na drugą stronę:


3x − 5x = −8 − 12


Rozwiązujemy i upraszczamy wyrażenia:


−2x = −20


Dzielimy obie strony równania przez −2:


x = 10


Starsze dzieci mogą spróbować ułożyć działanie w głowie i potraktować je jak szybkie równanie, co rozwija umiejętność zamykania informacji w prostą matematyczną formę. To niewielkie ćwiczenie pokazuje, iż nauka może odbywać się mimochodem i przy okazji wspólnej zabawy.
Idź do oryginalnego materiału