Rodzice chętnie sięgają po zadania, które łączą naukę z zabawą, bo pomagają dzieciom rozwijać koncentrację bez poczucia szkolnego obowiązku. Krótkie zagadki świetnie się do tego nadają, bo dają szybki efekt i satysfakcję z odkrycia odpowiedzi. Wystarczy jedno dobrze sformułowane działanie, aby wywołać ciekawość i zachęcić dziecko do myślenia. Zagadki liczbowe działają również na wyobraźnię, bo pokazują, iż matematyka może być czymś więcej niż tylko cyframi w zeszycie.
REKLAMA
Zobacz wideo Czym jest szczęście? Przedszkolaki odpowiadają
Łamigłówka dla rodziny. Krótkie zadanie potrafi zaintrygować choćby najmłodszych
W centrum tej zabawy stoi proste, a jednocześnie bardzo pomysłowe działanie. Oto treść zagadki: "Myślę o pewnej liczbie od jeden do dwadzieścia. jeżeli pomnożysz ją przez trzy, a potem dodasz dwanaście, dostaniesz taki sam wynik, jak wtedy, gdy pomnożysz tę samą liczbę przez pięć i odejmiesz osiem. Jaka to liczba?". Takie zadanie uczy dostrzegania zależności i rozwija umiejętność analizowania prostych równań w codzienny, przystępny sposób. Wspólne szukanie odpowiedzi może zamienić się w mini grę, w której każdy typuje kolejne liczby, aż do odkrycia adekwatnej.
Jak dziecko może rozwiązać zagadkę?. Metoda prób i błędów świetnie działa i daje dużo radości
Dzieci najchętniej podchodzą do takich zadań spontanicznie, sprawdzając kolejne liczby i testując, czy pasują do obu działań. Zgadują, dodając tu trochę mniej, tam trochę więcej. Taka zabawa wzmacnia cierpliwość, uczy analizowania krok po kroku i daje dużą satysfakcję, gdy uda się znaleźć wynik. W tym przypadku rozwiązaniem jest liczba dziesięć, bo tylko ona spełnia oba działania zapisane w treści zadania. Oczywiście istnieje prostsza i bardziej zorganizowana metoda niż zwykłe zgadywanie. jeżeli chcemy, możemy jednocześnie zawyżyć poziom, a jednocześnie wiele uprościć zapisując całość w formie równania:
3 × x + 12 = 5 × x − 8
Następnie przenosimy wyrazy z x na jedną stronę, a liczby na drugą stronę:
3x − 5x = −8 − 12
Rozwiązujemy i upraszczamy wyrażenia:
−2x = −20
Dzielimy obie strony równania przez −2:
x = 10
Starsze dzieci mogą spróbować ułożyć działanie w głowie i potraktować je jak szybkie równanie, co rozwija umiejętność zamykania informacji w prostą matematyczną formę. To niewielkie ćwiczenie pokazuje, iż nauka może odbywać się mimochodem i przy okazji wspólnej zabawy.













