Redakcja „Kosmosu dla dziewczynek” rozmawia w każdym numerze z czternastoma tysiącami dziewczynek. Czytelniczki piszą do nas, przychodzą na spotkania, na kolegia, debaty. Opowiadają nie tylko o swoich pasjach, mocach i marzeniach – ale też o tym, co dla nich najcięższe. Molestowanie. Bullying. Przemoc fizyczna. Przekraczanie granic. TAK, TO DOTYCZY KOSMOSOWYCH DZIEWCZYNEK.
Wiemy, iż o TYCH RZECZACH bardzo trudno otworzyć rozmowę. Dlatego przygotowałyśmy w „Kosmosie dla dziewczynek” materiały, które można podsunąć córce albo zaproponować wspólne czytanie. Zawsze z największą delikatnością i uważnością nazywamy to, co jest problemem. Nasze materiały przygotowują i konsultują specjalistki. Dbamy o każde słowo, zawsze podpowiadamy, jak sobie poradzić, dajemy wsparcie.
Dlatego jeżeli nie wiesz, jak zacząć rozmowę na dany temat, a podejrzewasz, iż może dotyczyć bliskiej ci dziewczynki – albo jeżeli chcesz uzbroić swoją córkę, aby umiała się przed TYMI RZECZAMI obronić – oto dla ciebie rozkładówki, które są niczym mądra podpora. Otwierają i prowadzą rozmowę.
1. Masz prawo mówić NIE!
Niby oczywiste, ale czy na pewno? Dziewczynki wciąż są socjalizowane do tego, aby potulnie się zgadzać. A sztuka odmawiania to dla twojej córki potężna broń – aby się chronić!
Przeczytajcie wspólnie materiał Poczuj siebie w numerze Umawiamy się!
Dział Poczuj siebie pomaga nazwać uczucia i zrozumieć, jaką rolę odgrywają — z założeniem, iż nie ma dobrych i złych emocji, każda jest potrzebna i wnosi coś ważnego, nad czym warto się zatrzymać. Od pierwszego numeru „Kosmosu dla dziewczynek” tę sekcję tworzy dr Agnieszka Wojnarowska, psycholożka i psychoterapeutka, wraz z graficzką Anną Kalisz, pod opieką Joanny Czeczott, przez wiele lat redaktorki naczelnej pisma. Odcinek Masz prawo mówić NIE! pokazuje, w jakich sytuacjach dziewczynka ma prawo odmówić czy zaprotestować. Podpowiadamy, jak poradzić sobie z poczuciem winy (czasem towarzyszącym odmowie) i przekonujemy, iż często mówiąc komuś „nie”, czytelniczka mówi „tak” samej sobie.
Ten tekst nawiązuje do 36. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”
NR 36 / UMAWIAMY SIĘ
Ten tekst nawiązuje do 36. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”
NR 36 / UMAWIAMY SIĘ
2. Moje pole siłowe
Czy myślisz, iż łatwo przychodzi dziewczynkom stawianie granic? W stosunku do namolnej cioci, obleśnego wujaszka, wuefisty, pana w tramwaju? Nie łudź się, iż sytuacje próby przekraczania granic nie spotkają twojej córki. Aby potrenować budowanie pola siłowego, przeczytajcie wspólnie materiał w numerze Podaj hasło!
Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiamy bohaterkę, której granice bezpiecznego dystansu zostają naruszone. Zarówno przez osoby, które zna, jak i przez przypadkowo spotkane. Pokazując te sytuacje uczymy czytelniczkę, aby słuchała swojego wewnętrznego głosu. jeżeli wyczuje, iż coś w danym kontakcie jest „nie tak” — wzmacniamy ją, aby szła za swoją intuicją. W drugiej części tekstu podpowiadamy, jak można ochronić swoje granice. Podajemy konkretne przykłady i przedstawiamy możliwe reakcje. Wspólna lektura tego materiału pozwoli porozmawiać o podobnych zdarzeniach, może dać impuls do wymyślania innych przykładów i do ćwiczenia, jak stawiać granice. To bezcenne!
Ten tekst nawiązuje do 16. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”. W środku materiał dla dzieci o tym, jak stawiać granice.
NR 16 / PODAJ HASŁO!
Ten tekst nawiązuje do 16. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”. W środku materiał dla dzieci o tym, jak stawiać granice.
NR 16
PODAJ HASŁO!
3. Chciałam mieć paczkę
Temat przemocy psychicznej wśród rówieśników – szczególnie dramatyczny dla dziewczynek. Wyśmiewanie, odrzucanie, przezywanie, słowem: bullying – tak, z tym się mierzą dzieci w szkołach. Jak to się dzieje i jak sobie z tym radzić?
Przeczytajcie wspólnie materiał Chciałam mieć paczkę w numerze Koleżankujmy się.
To tekst publikowany w ramach działu Nazwij to — szczególnego miejsca w numerze, gdzie zajmujemy się trudnymi tematami. Zaburzenia odżywiania, uzależnienie od ekranu, depresja — te sprawy opisujemy tworząc postaci fikcyjnych bohaterek. Czytelniczka poznaje ich historie, a następnie zapoznaje się z komentarzem symbolicznej postaci: zaufanej osoby dorosłej, Majki. To swego rodzaju persona „Kosmosu dla dziewczynek”: głos kogoś, kto jest dorosły, ale dobrze rozumie dziewczynki. Majka nazywa problem i podpowiada, jak można sobie z nim poradzić, gdzie szukać wsparcia. Każdy odcinek tego działu jest konsultowany przez psycholożkę, psychoterapeutkę specjalizującą się w danej tematyce. Autorką opowiadań, w których poznajemy bohaterki, jest Katarzyna Michalczak — redaktorka „Kosmosu dla dziewczynek”, a także ceniona pisarka i poetka.
Ten tekst nawiązuje do 31. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”
NR 31 / KOLEŻANKUJMY SIĘ
Ten tekst nawiązuje do 31. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”
NR 30 / W CO TY GRASZ?
4. Co tu się wydarzyło?
Przemoc fizyczna – tak, istnieje nie tylko w świecie Mikołajka. I nie, nie tylko chłopaki się biją. Przepychanka na przerwie, szarpanina, cios. Czy to w ogóle możliwe w waszym świecie? Jak córka może sobie poradzić, gdy jej się to przytrafi?
Przeczytajcie wspólnie materiał Co tu się wydarzyło? w numerze Ale jazda!
Rozkładówka zbudowana jest według schematu: najpierw przedstawiamy krótką scenkę, a potem analizujemy sytuację, rozbieramy ją na części uwzględniając możliwe motywacje, reakcje i uczucia biorących w niej osób. Na końcu podpowiadamy, jak można sobie w przedstawionym zdarzeniu poradzić. Całość jest opracowana przez certyfikowaną psychoterapeutkę psychoanalityczną z wieloletnim doświadczeniem pracy z dziećmi, Agnieszkę Łączyńską-Zaremską. To uwielbiany przez dziewczynki dział, stworzony w przystępnej formie komiksu z ilustracjami Patriciji Bliuj-Stodulskiej, opatrzony pogłębionym komentarzem. Umożliwia trenowanie relacji między dziewczynkami, wzmacnia empatię i zdolność rozumienia innych osób, podpowiada jak radzić sobie w trudnych sytuacjach społecznych — a to dla dziewczynek kluczowe.
Niektóre nauczycielki odbijają na ksero tę rozkładówkę i wykładają na biurku mówiąc: “kto jest chętny, może sobie wziąć”. Relacjonują nam, iż strony są rozchwytywane. Jedna przerwa — i wszystkie znikają!
Ten tekst nawiązuje do 34. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”
NR 34 / ALE JAZDA!
Ten tekst nawiązuje do 34. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”
NR 34 / ALE JAZDA!
5. Jak skończył się mój koszmar
Z tym tematem przyszła do nas sama czytelniczka. Osoba dorosła stosująca przemoc fizyczną wobec dziecka? W szkole, na lekcji polskiego? Trudno w to uwierzyć, ale takie rzeczy się dzieją. Jak wtedy ma reagować dziewczynka? Co mogą zrobić rodzice? Co szkoła? I czy nie lepiej o tym porozmawiać, ZANIM coś podobnego zdarzy się w klasie córki?
Przeczytajcie wspólnie materiał Jak skończył się mój koszmar w numerze Jakiej chcę szkoły?
Ten tekst nawiązuje do 39. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”, w którym znajduje się tekst o sztucznej inteligencji
NR 39 / JAKIEJ CHCĘ SZKOŁY?
Ten tekst nawiązuje do 39. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”, w którym znajduje się tekst o sztucznej inteligencji
NR 39 / JAKIEJ CHCĘ SZKOŁY?
6. Śnieg w środku
Jeden z najbardziej przejmujących dziewczyńskich tematów na świecie. A jednocześnie po rewolucji #MeToo – nikt nie ma wątpliwości, iż może dotyczyć każdej dziewczynki. Każdej.
Wykorzystanie seksualne. W „Kosmosie dla dziewczynek” pokazujemy, iż żadne molestowanie nie jest „za małe”. Podniesienie bluzki, pokazanie obscenicznego zdjęcia, niechciany dotyk – to ciosy, które zostawiają głębokie ślady.
Przeczytajcie wspólnie materiał Śnieg w środku w numerze Ile możesz. Nie zostawiaj córki bezradnej. To jeden z najbardziej poruszających tekstów w „Kosmosie” wszech czasów.
Ten tekst nawiązuje do 33. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”
NR 33 / ILE MOŻESZ?
Ten tekst nawiązuje do 33. numeru magazynu „Kosmos dla dziewczynek”
NR 33 / ILE MOŻESZ?
Podobał Ci się ten artykuł
i chcesz więcej wartościowych treści?
Podobał Ci się ten artykuł
i chcesz więcej wartościowych treści?