W Ministerstwie Rozwoju i Technologii odbył się Wielki Finał konkursów i akcji edukacyjnych związanych z misją IGNIS.
W wydarzeniu wzięło udział blisko 150 laureatów z całej Polski, których prace i projekty zostały wyróżnione w ogólnopolskich inicjatywach organizowanych przez Polską Agencję Kosmiczną (POLSA) we współpracy z MRiT, Europejską Agencją Kosmiczną oraz partnerami merytorycznymi.

Edukacja kosmiczna priorytetem polskiej misji
Misja IGNIS od samego początku miała wyjątkowy wymiar edukacyjny. Polska jako pierwszy kraj na świecie przeznaczyła aż 20% czasu pracy astronauty na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na działania skierowane do dzieci i młodzieży. To bezprecedensowe osiągnięcie, które podkreśla znaczenie edukacji kosmicznej w strategii rozwoju kraju oraz w budowaniu pozycji Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej.
– Misja „Ignis” to dowód, iż polska nauka i technologia potrafią działać na najwyższym, międzynarodowym poziomie. To także wyzwanie i obowiązek wobec obywateli — by przekuć wiedzę zdobywaną w przestrzeni kosmicznej na korzyści dla gospodarki i codziennego życia – podkreślił wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros.
Laureaci konkursów i akcji edukacyjnych
Podczas finału nagrodzono zwycięzców ogólnopolskich inicjatyw związanych z misją IGNIS, wśród których znalazły się:
- „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie” – 11 doświadczeń zaprojektowanych przez polskich uczniów i przeprowadzonych przez dr. Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego na pokładzie ISS,
- „Kosmiczni Detektywi” – prace pokazujące obecność technologii kosmicznych w codziennym życiu,
- „Barwy Ziemi” – dzieła plastyczne inspirowane zobrazowaniami satelitarnymi,
- „Z góry widać więcej” – projekty naukowe oparte na analizie danych satelitarnych,
- „Zagraj w Kosmos” – gry edukacyjne stworzone przez uczniów i studentów,
- „Dogoń Astronautę” – ogólnopolskie wyzwanie sportowe, w którym tysiące uczestników pokonało symboliczny dystans 400 km, wspierając start polskiego astronauty.
– To dzięki Wam mogłem wykonać swoją pracę na orbicie. Cieszę się, iż miałem okazję zrealizować Wasze eksperymenty. Mam nadzieję, iż chociaż część z Was w przyszłości będzie pracować dla polskiej branży kosmicznej – powiedział podczas uroczystości Sławosz Uznański-Wiśniewski, polski astronauta.

Kosmos jako przestrzeń realnych możliwości
Każdy z konkursów rozwijał inne obszary kompetencji młodych ludzi – od zdolności technicznych i inżynieryjnych, przez kreatywność artystyczną, po pracę zespołową i zdrową rywalizację. Wspólnym celem inicjatyw było pokazanie, iż kosmos nie jest abstrakcyjną odległością, ale przestrzenią realnych możliwości dla przyszłych pokoleń Polaków.
Ogólnopolski Program Edukacyjny dla misji IGNIS został opracowany jako odpowiedź na rosnące potrzeby polskiego sektora kosmicznego. Jego misją jest nie tylko zainteresowanie uczniów tematyką badań kosmicznych, ale także przygotowanie przyszłych kadr inżynierskich i naukowych, które w kolejnych dekadach będą współtworzyć nowoczesną gospodarkę opartą na wiedzy i technologiach kosmicznych.