W dniach 25 i 26.06.2024 r. przedstawiciele Wydziału Wychowania uczestniczyli w konferencji naukowo-praktycznej „Współczesne problemy wychowania”. Otwarcia konferencji dokonał Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych prof. Maciej Jakubowski, moderatorem poszczególnych paneli był prof. Piotr T. Nowakowski.
W pierwszym dniu konferencji zacni prelegenci pochylili się nad zagadnieniami:
- Jaka jest współczesna młodzież? ̶ w dyskusji panelowej wzięli udział prof. Jarosław Horowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dr Ewa Smołka z Lubelskiej Akademii WSEI, mgr Michał Gulczyński doktorant na Uniwersytecie Bocconiego w Mediolanie.
- Młodzież w meandrach życia ̶ w dyskusji wzięli udział prof. Wiesław Wójcik z Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, dr Dorota Tałaj z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, dr Krzysztof Sztalt ekspert niezależny.
- Młodzież wobec wyzwań współczesności ̶ w panelu dyskusyjnym wzięli udział prof. Agnieszka Lewicka-Zelent z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. Małgorzata Przybysz-Zaremba z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie; prof. Mieczysław Dudek z Wyższej Szkoły Nauk Pedagogicznych w Warszawie.
Drugi dzień konferencji był czasem i okazją, by w formie sesji dokonać analizy i wyciągnąć wnioski do pracy z dziećmi i młodzieżą:
- Zawsze młody świat wartości przedstawił prof. Marek Rembierz z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- Plany prokreacyjne młodych Polaków ukazał dr Bogdan Więckiewicz z Instytutu Badań Edukacyjnych.
Sesję warsztatową pod tytułem Praktyka uważności i wdzięczności a dobrostan młodego człowieka poprowadziła dr Beata Kucharska z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie.
Trzecia sesja była bogatym źródłem informacji i dotyczyła następujących zagadnień:
- Resilience w kontekście dobrostanu psychicznego omówił dr Łukasz Szwejka z Instytutu Badań Edukacyjnych.
- Zachowania ryzykowne młodzieży przedstawił dr Mirosław Rewera z Instytutu Badań Edukacyjnych.
- Aspiracje zawodowe młodego pokolenia ukazał dr Mateusz Szast z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Wymiana poglądów i doświadczeń zacnych naukowców dostarczyła uczestnikom wiedzy, jak pracować ze współczesną, tak bardzo zróżnicowaną, młodzieżą. Z jednej strony otwartą na świat, chętną do eksploracji różnych obszarów życia i gotową do podejmowania ryzyka. Z drugiej strony przywiązaną do bezpieczeństwa, komfortu i unikania sytuacji ryzykownych.
Praktyczne rozwiązania podane przez naukowców, mamy nadzieję, iż staną się inspiracją dla nauczycieli w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań w pracy wychowawczej w szkole.