Czy wiecie, iż przeciętny tablet może zastąpić żyroskop, wykrywacz metalu, kompas, decybelomierz, kamerę poklatkową, barometr, wysokościomierz i wiele innych przyrządów? Podążając za wiedzą o możliwościach, nowoczesnych urządzeń mobilnych, a także za potrzebą przekształcenia tradycyjnych metod nauczania, Samsung i Centrum Nauki Kopernik powołały do życia program "Szkoła z technologią".
To właśnie z tej inicjatywy zrodził się ORBIUM, innowacyjny zestaw edukacyjny dla szkół, który umożliwia uczniom odkrywanie i zgłębianie zagadnień z wielu dziedzin – od fizyki po historię – poprzez różnorodne eksperymenty oraz wykorzystanie interdyscyplinarnych scenariuszy lekcyjnych. W perspektywie długofalowej ma nie tylko rozbudzać ciekawość światem nauki, ale także wspierać rozwój kompetencji przyszłości.
Nowoczesny zestaw do nauki w szkolnym plecaku
Przeznaczony dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych ORBIUM łączy technologię i nowoczesne rozwiązania mobilne z procesem nauki. Zakłada wykorzystanie tabletu, w którego wyposażeniu znajdują się czujniki światła i ruchu, aparat fotograficzny, magnetometr czy żyroskop, w połączeniu z dostępnymi aplikacjami jako narzędzia pomiarowego do samodzielnego przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów.
W skład zestawu ORBIUM wchodzą przede wszystkim tablet GalaxyTab S9FE, mikrokontroler MakeyMakey, kostka rozszerzonej rzeczywistości MergeCube, a także materiały do budowy pryzmatu, magnes, czy nakładka mikroskopowa na aparat. Niezbędne urządzenia i narzędzia służą do realizacji 14 interdyscyplinarnych scenariuszy lekcji, które zostały przygotowane z myślą o tej nowoczesnej formie edukacji.
– Projekt "Szkoła z technologią" to krok ku przyszłości, w której technologia mobilna staje się mostem między teorią a praktyką, a nauka bardziej dostępna, angażująca i efektywna. Wierzymy, iż ORBIUM ma szansę stać się kluczowym elementem współczesnych szkół, kształcącym pokolenie świadomych, kreatywnych i myślących krytycznie obywateli przyszłości – mówi Conor Pierce, Prezes Samsung Electronics Polska.
Do wdrożenia tego programu edukacyjnego i zestawu dydaktycznego ich twórców zmotywowały badania, z których wynika, iż potencjał urządzeń mobilnych w edukacji szkolnej wciąż nie jest w pełni wykorzystywany [1]. Najczęściej telefony i tablety służą do oglądania i odsłuchiwania różnych materiałów, wyszukiwania informacji, czytania i pisania. Uczniowie rzadko korzystają z nich jako pomocy naukowych podczas lekcji.
– Prawie każdy nastolatek w kieszeni czy plecaku nosi urządzenie, które w teorii daje mu bajeczne możliwości uczenia się i poznawania świata. Pytanie, co z nim robi teraz, a co mógłby robić. Edukacja przyszłości to nie proste zastępowanie książek czy zeszytów ekranami, ale rozszerzenie form uczenia o możliwości rozwijającej się technologii – zwraca uwagę dr Ilona Iłowiecka-Tańska, dyrektor innowacji w Centrum Nauki Kopernik.
Jak zgłosić się do programu?
Od 27 lutego można zgłaszać się do programu "Szkoła z technologią" i wziąć udział w rekrutacji, która zdecyduje, jakie placówki edukacyjne otrzymają ORBIUM. Organizatorzy przekażą 25 szkołom podstawowym 4 zestawy edukacyjne wraz z opracowanymi scenariuszami zajęć. W zgłoszeniu wysłanym za pośrednictwem tego formularza rekrutacyjnego należy przedstawić propozycję odpowiedzi na zadanie:
Zakwalifikowani do programu nauczyciele / nauczycielki mogą liczyć na kompleksowe wsparcie merytoryczne w ramach warsztatów wprowadzających, spotkań z ekspertami i konsultacji z badaczami. Ponadto najbardziej aktywni pedagodzy zostaną nagrodzeni wejściówką na konferencję "Pokazać – Przekazać", jaką w sierpniu tego roku organizuje Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Proces naboru placówek po podręczne laboratorium ORBIUM w ramach projektu "Szkoła z technologią" potrwa do 13 kwietnia. Wyniki rekrutacji zostaną ogłoszone do 18 kwietnia. W dniach 23–25 kwietnia zestawy badawcze trafią do placówek edukacyjnych, które w rezultacie staną się ambasadorami całego projektu.
1. Badanie "Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu" Centrum Nauki Kopernik we współpracy z Samsung, zrealizowane w okresie od października do grudnia 2023 roku na próbie 2099 uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych w wieku 13-15 lat (50 proc.) oraz 16-19 lat (50 proc.).