Wystąpienie przedstawicielki ORE podczas konferencji „14-latek w szkole: diagnoza i rozwój kompetencji”

ore.edu.pl 3 godzin temu

Główna specjalistka Wydziału Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego Marta Koch-Kozioł wzięła udział 6 marca w konferencji „14-latek w szkole: diagnoza i rozwój kompetencji”. Wygłosiła prelekcję o tym, dlaczego warto przekazywać młodym ludziom, iż świadome podejmowanie decyzji poprzedzone wglądem w siebie może mieć istotne znaczenie dla poczucia dobrostanu.

Konferencja została zorganizowana przez Akademię Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych (AMSNS) w Elblągu we współpracy z Warmińsko-Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli (WODN). W programie były m.in. takie tematy jak diagnoza zdolności uczniów oraz adaptacji młodych ludzi do nowego środowiska społeczno-edukacyjnego. Dr Magdalena Gliniecka-Rękawik (AMSNS) przedstawiła wyniki zaktualizowanych norm do testów dla dwóch kwestionariuszy: Kwestionariusza Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT) oraz Skali Zdolności Specjalnych (SZS). W porównaniu do norm z 2015 roku obecni 14-latkowie uzyskali zdecydowanie niższe (istotnie statystycznie) wyniki dla obu skal.

Podczas konferencji wystąpiła także prof. dr hab. Edyta Charzyńska (Uniwersytet Śląski), która przybliżyła temat uzależnienia od uczenia się. Zjawisko to może dotyczyć 6–16% uczniów i uczennic. Jest uznawane za wczesną formę uzależnienia od pracy (artykuł w języku angielskim na temat pomiaru uzależnienia od uczenia się).

Po części wykładowej odbył się panel dyskusyjny, a następnie warsztaty poprowadzone przez dr Danutę Oleksiak z WODN w Elblągu oraz dr Magdalenę Gliniecką-Rękawik (AMSNS). Wniosek główny dotyczył dobrostanu uczniów, w tym aspektu rozwijania wśród uczniów umiejętności pozwalających na poznanie siebie.

Idź do oryginalnego materiału