Wystarczą słoik i waciki. Ten system motywacji rodzice kochają za skuteczność

mamadu.pl 1 rok temu
Zdjęcie: System motywacji ze słoikiem i wacikami sprawdza się na wielu dzieciach. fot. anitabonita/123rf.com/screen Facebook


Metod motywowania dzieci istnieje całe mnóstwo, ale nie wszystkie sprawdzają się na każdym dziecku. Pewna mama prowadząca bloga o rodzinie opowiedziała o sposobie ze słoikiem i wacikami, który skupia się na docenianiu pozytywów i nagradzaniu za nie. Przeczytajcie o metodzie słoika i wacików, która genialnie działa na motywację.


Sposobów na motywowanie dzieci jest naprawdę wiele i nie zawsze dana metoda sprawdzi się u każdego dziecka.

Autorka bloga rodzicielskiego, Becky Mansfield, podzieliła się metodą, która sprawdza się w przypadku jej dzieci i wielu różnych kolegów i koleżanek z ich szkół i przedszkoli.

Metoda słoika i wacików skupia się na nagradzaniu za pozytywne zachowania. Dziecko zbiera do słoika waciki za każde pozytywne zachowanie, a gdy naczynie będzie pełne, może wybrać sobie nagrodę.


Skuteczna metoda motywacji


Doświadczona mama, która prowadzi stronę internetową o życiu rodziny "Your Modern Family", podzieliła się sposobem, który skutecznie motywuje dzieci do działania i pomaga im m.in. w nauczaniu i dbaniu o pozytywne nawyki. Becky Mansfield przyznała, iż wpadła na niego już kilka lat temu i wciąż go stosuje z powodzeniem w stosunku do własnych dzieci. Zanim doszła do tej metody, stosowała system nagradzania dzięki różnych przedmiotów: dawała dzieciom naklejki, zbierali razem kolorowe piłeczki i uzupełniali tabele.

Pewnego dnia kobieta wpadła na pomysł wacików kosmetycznych. Metodę stosuje do tej pory na swoich dzieciach, a jej koleżanki zachwycone pomysłem, z powodzeniem stosują go w swoich domach. Dzięki temu Becky wie, iż metoda sprawdza się na różnych dzieciach, nie tylko tych, które sama wychowuje. Sposób koncentruje się na pozytywach, za które dziecko jest nagradzane, a to sprawia, iż jego motywacja rośnie.

Napełnij słoik wacikami


By skutecznie motywować dzieci, wystarczy mieć słoik i waciki kosmetyczne. Każde dziecko ma swój słoik, na którym założona jest gumka recepturka. To ona jest wyznacznikiem tzw. linii wypełnienia.

Zależnie od wieku dziecka i oczekiwań względem niego, gumkę można założyć wyżej lub niżej. Z każdym kolejnym rokiem, w którym dziecko jest coraz starsze, gumkę należy podnosić (bo i oczekiwania wobec starszaka są większe). Becky zaznacza, iż ok. 6-7. roku życia można gumkę całkiem zdjąć ze słoika i używać go po prostu zapełniając w całości.

Metoda polega na tym, iż za każde pozytywne doświadczenie i sukces, dzieci otrzymują wacik kosmetyczny, który muszą umieścić w słoiku. Z własnego doświadczenia mama czwórki dzieci mówi, iż zapełnianie słoika trwa ok. 3 tygodnie do miesiąca. Za pierwszym razem rodzice nie mogą doczekać się wypełnienia naczynia, by pokazać dzieciom, jaka jest końcowa nagroda.



Wyczekana nagroda


Za każde osiągnięcie celu i pozytywne doświadczenia, dzieci otrzymują nagrodę: mogą zrobić coś interesującego lub fajnie spędzić czas. Becky opowiedziała, iż jej dzieci uwielbiają w nagrodę organizować domowy wieczór filmowy albo wyjścia na kręgle lub basen. Gdy już uda się wypełnić cały słoik wacikami, warto powiedzieć dziecku, iż wyjście do kina lub kręgle to nagroda za uzupełnienie słoika "sukcesami".

Po pewnym czasie waciki stają się motywacją do choćby drobnych rzeczy – jeżeli ich praca domowa będzie odrobiona, a pokój posprzątany, czasem mogą otrzymać dodatkowy wacik. Muszą to być jednak zadania, które są ponad ich codzienne obowiązki i coś, co zrobią same z siebie.

Jak podkreśla Becky, waciki otrzymuje się za robienie rzeczy miłych, uczynnych i nieoczekiwanych. Dzięki temu dzieci starają się bardziej być dla siebie wyrozumiałymi, dobrymi i pomocnymi. Matka 4 dzieci przyznała, iż równie dobrze metoda sprawdza się na uczniach i poleca ją nauczycielom. Jej dzieci w szkole też otrzymują waciki za dobrze wykonane zadanie przy tablicy, odpowiedź na zadane w trakcie lekcji pytanie itp. Na koniec otrzymują pozytywną ocenę z zachowania, a cała klasa może zorganizować wyjście do kina, teatru lub muzeum.

Źródło: yourmodernfamily.com


Idź do oryginalnego materiału