w tej chwili to dyrekcje szkół i przedszkoli decydują o tym, czy na ich terenie można używać telefonów komórkowych (i innych tego typu urządzeń, np. tabletów). Jednak coraz więcej osób uważa, iż powinno to zostać uregulowanie odgórnie, przez MEN. W tym celu naukowcy i terapeuci złożyli na ręce Barbary Nowackiej, szefowej resortu edukacji, pismo, w którym proszą o wprowadzenie zakazu korzystania ze wspomnianych urządzeń i to zarówno dla uczniów, jak i personelu danej placówki. Chcą w ten sposób chronić dzieci od negatywnego wpływu telefonów komórkowych, w tym uzależnień.
REKLAMA
Zobacz wideo Sprawdzamy, co dzieci wiedzą o pracy. "Wypłata? To jest nagroda"
Zakaz używania komórek w szkołach? Tak, ale również dla personelu
Jak podaje serwis Portal Samorządowy.pl, w petycji specjaliści powołali się na badania naukowe, m.in. "Structural and functional correlates of smartphone addiction". Pokazały one zmiany w mózgu, jakie zaszły u osób uzależnionych od telefonów komórkowych. Inne wymienione negatywne skutki używania takich urządzeń u dzieci to:
krótkowzroczność,
zaburzenia snu,
depresja,
problemy z koncentracją i zapamiętywaniem,
spadek kreatywności i aktywności fizycznej.
Poza tym problemem są też niebezpieczne treści konsumowane przez dzieci i młodzież (szczególnie pornografia) oraz zagrożenie cyberprzemocą. Dlatego naukowcy i terapeuci proszą szefową MEN o wprowadzenie odgórnego zakazu używania telefonów komórkowych oraz udostępniania takowego dzieciom przez personel szkół czy przedszkoli. Jedynym wyjątkiem byłby sprzęt używany do realizacji zajęć edukacyjnych.
Czy MEN zakaże telefonów w szkołach? Szanse na to są całkie spore
Na początku listopada bieżącego roku odbyła się rozmowa z wiceministerką edukacji Pauliną Piechną-Więckiewicz. Przyznała wówczas, iż kwestię korzystania z telefonów komórkowych trzeba uregulować zwłaszcza w przedszkolach i nauczaniu początkowym (klasy I-III szkół podstawowych). Dodała też, iż MEN analizuje sytuację i prowadzi konsultacje ze specjalistami.
Poza tym wiceszefowa edukacji uważa, iż ważne jest też to, aby nie przesadzić też w drugą stronę, bo komórki, internet i sztuczna inteligencja mają też zalety. Dlaczego ważna jest edukacja, a już od września 2025 roku uczniowie będą mieli sporo zajęć poświęconych cyfrowej rzeczywistości w ramach edukacji zdrowotnej.