Zakończenie cyklu działań upowszechniających w regionach

ore.edu.pl 20 godzin temu

Zakończyliśmy cykl działań upowszechniających III edycję konkursu grantowego. Od sierpnia do września odbyły się cztery konferencje regionalne, spotkania informacyjno-konsultacyjne i konsultacje o charakterze doradczym.

Temat przewodni wszystkich konferencji brzmiał: Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą w procesie budowania dostępnej szkoły. Każda z tych konferencji przebiegała inaczej, uwzględniając indywidualne uwarunkowania regionów i ich zasoby – tak, aby przyszłe SCWEW mogły jak najlepiej wspierać rozwój szkół i działania w danym środowisku. Wspólnym celem konferencji było przybliżenie przedstawicielom środowiska edukacyjnego i organom prowadzącym z całej Polski zagadnień specjalistycznego wsparcia, a także założeń konkursu grantowego.

Każdą z konferencji zainaugurowała Izabela Ziętka – podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Zachęciła do przystąpienia do konkursu i podkreśliła, iż rozwój sieci SCWEW to krok w stronę nowoczesnej edukacji i dostępnej, przyjaznej szkoły, w której każdy uczeń będzie mógł czuć się zauważony i bezpieczny. Doceniła też wiedzę i kompetencje kadry przedszkoli, szkół i placówek specjalnych oraz zadania, które realizuję w ramach SCWEW.

Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek w swoich wystąpieniach podkreślił znaczenie działań projektowych dla budowania lepszej szkoły. Wskazał, iż sieć specjalistycznych centrów będzie skutecznym wsparciem nauczycieli i rodziców. Zapewnił, iż zarówno ORE, jak i zespół projektowy są gotowe do współuczestniczenia w przedsięwzięciach grantowych i będą obecne w całym procesie specjalistycznego wsparcia.

Prelegentami podczas konferencji byli eksperci Centrum Koordynującego SCWEW, Wydziału Edukacji Włączającej ORE i projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”: prof. Zenon Gajdzica, Monika Gromadzińska-Miszczak, prof. UAM dr hab. Beata Jachimczak, dr hab. Tomasz Knopik, Katarzyna Nowakowska i Anna Tomaszewska.

Eksperci przedstawili specjalistyczne wsparcie, zasoby szkolnictwa specjalnego i doświadczenia 23 SCWEW, które funkcjonowały w latach 2021–2023. Odnieśli się też do zagadnień, które stanowią wyzwanie dla przedszkoli i szkół, a jednocześnie są obszarami wsparcia SCWEW. Wśród tych zagadnień znalazły się: rozpoznanie potrzeb jako podstawa pracy nauczyciela, zdrowie psychiczne uczniów, przemoc rówieśnicza i interwencja kryzysowa. W trakcie wystąpień zwracano także uwagę na kompetencje nauczycieli i specjalistów przedszkoli, szkół i placówek specjalnych w rozwijaniu specjalistycznego wsparcia oraz gotowość przedszkoli i szkół ogólnodostępnych na przyjęcie specjalistycznego wsparcia.

Ważne dla uczestników było także przedstawienie założeń konkursu grantowego przez ekspertki projektu: Annę Marciniak i Ewę Parzyszek. Omówiły one proces przygotowania wniosku grantowego. Warto przypomnieć, iż zespół projektowy przygotował dwa webinaria dotyczące wniosku grantowego: „Wypełnianie wniosku grantowego krok po kroku” oraz „Składanie i podpisywanie wniosku grantowego”.

Równolegle z konferencjami zorganizowano 12 spotkań informacyjno-konsultacyjnych i 80 konsultacji o charakterze doradczym. Podczas spotkań i konsultacji eksperci dzielili się wiedzą i doświadczeniem z realizacji działań w ramach pilotażu SCWEW. Udzielali także wsparcia w planowaniu pracy specjalistycznych centrów i przygotowaniu aplikacji w III edycji konkursu grantowego.

Wśród ekspertów byli m.in. członkowie zespołu projektowego, a także eksperci i pracownicy Wydziału – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej ORE: Monika Gromadzińska-Miszczak, Justyna Hadryś, Wanda Agnieszka Jabłońska, Elżbieta Krupa, prof. UAM dr hab. Beata Jachimczak, dr Sylwia Łukasik-Gębska, Jolanta Nawrocka, prof. UAM dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, dr Dorota Prysak i Katarzyna Tyczka.

Zapraszamy organy prowadzące przedszkola, szkoły i placówki specjalne do aplikowania w konkursie grantowym i dołączenia do grona SCWEW. To wykorzystanie potencjału kadrowego przedszkoli, szkół i placówek specjalnych oraz partnerskich instytucji edukacyjnych do zwiększania dostępności przedszkoli i szkół.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału