Zakończyliśmy szkolenia dla liderek 14 SCWEW wyłonionych w I edycji konkursu grantowego

ore.edu.pl 5 dni temu

Informujemy, iż zakończyliśmy cykl szkoleń dla liderek 14 Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW), które rozpoczęły swoją działalność 1 maja 2025 roku.

Szkolenia odbyły się podczas dwóch intensywnych, dwudniowych zjazdów w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku w dniach 16–17 czerwca oraz 30 czerwca – 1 lipca 2025 roku. Spotkania miały charakter nie tylko edukacyjny, ale także integracyjny – umożliwiły poznanie się, wymianę doświadczeń, pogłębienie wiedzy oraz budowanie sieci kontaktów. Program szkoleń został zaprojektowany z myślą o kluczowych wyzwaniach, przed jakimi stoją liderki SCWEW. Uczestniczki pracowały m.in. nad planowaniem i realizacją zadań SCWEW, tworzeniem lokalnych sieci współpracy oraz analizą dotychczasowych działań wdrożeniowych. Dużo uwagi poświęciliśmy także współpracy SCWEW z przedszkolami i szkołami ogólnodostępnymi – ze szczególnym uwzględnieniem wyników diagnozy pogłębionej.

Ważnym punktem programu szkolenia były również zagadnienia związane z monitorowaniem i ewaluacją działań SCWEW oraz współpracą z Centrum Koordynującym. To obszary najważniejsze dla skutecznego zarządzania i rozwoju specjalistycznych centrów w dłuższej perspektywie. Kulminacyjnym momentem szkolenia był moduł poświęcony przywództwu – ponieważ to właśnie od kompetencji, odwagi i sprawczości liderek i liderów SCWEW zależy, jak będzie się zmieniała rzeczywistość edukacyjna.

Szkolenia miały także wymiar refleksyjny i rozwojowy. W informacjach zwrotnych uczestniczki – liderki SCWEW – podkreśliły potrzebę dalszego wsparcia ze strony zespołu projektowego ORE. Zgłosiły konkretne obszary tematyczne, które – ich zdaniem – są kluczowe, aby skutecznie pełnić funkcję lidera/liderki, więc wymagają pogłębienia w kolejnych etapach realizacji działań przez zespół specjalistycznego centrum. Wśród najczęściej wskazywanych znalazły się następujące zagadnienia:

  • praktyczny wymiar funkcjonowania lidera SCWEW, w tym obszar sprawozdawczości i organizacji pracy;
  • superwizja edukacyjna jako forma refleksyjnego wsparcia nauczycieli i specjalistów;
  • uniwersalne projektowanie w edukacji (UDL) – podejście pozwalające dostosować środowisko i metody nauczania do potrzeb wszystkich uczniów;
  • współpraca SCWEW z przedszkolami i szkołami ogólnodostępnymi, z uwzględnieniem budowania partnerstwa i wspólnego planowania działań;
  • wsparcie nauczycieli i specjalistów w pracy z grupą zróżnicowaną;
  • kompetencje trenerskie w pracy z dorosłymi – niezbędne w prowadzeniu szkoleń, warsztatów i konsultacji;
  • ocena funkcjonalna jako narzędzie do lepszego rozumienia potrzeb uczniów;
  • edukacja dorosłych – rozumiana zarówno jako proces, jak i specyfika pracy z gronem pedagogicznym.

Głos liderek SCWEW stanowi dla nas niezwykle cenną wskazówkę do planowania kolejnych działań – zarówno szkoleniowych, jak i systemowych. Jesteśmy przekonani, iż wspieranie liderów i liderek w rozwijaniu ich kompetencji przyczyni się do wzmacniania całego systemu edukacji w Polsce.

Dziękujemy wszystkim uczestniczkom za zaangażowanie, otwartość i gotowość do współpracy. To był dobry początek – a najlepsze dopiero przed nami.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału