Zmiana w polskiej szkole w perspektywie 20 lat. Z doświadczeń SCWEW w budowaniu szkoły dla wszystkich uczniów

ore.edu.pl 3 dni temu

Projekt „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW”, w ramach cyklu spotkań związanych z 20. rocznicą wstąpienia Polski do UE, zorganizował dwa webinary. Wydarzenia odbyły się 24 września 2024 r. i były adresowane do przedstawicieli środowiska szkolnego, jak również innych instytucji związanych z systemem oświaty. Formuła webinarów przewidywała uwzględnienie doświadczeń projektu wynikających z wdrożenia do praktyki 23. SCWEW, które realizowały wsparcie na rzecz przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, zarówno w obszarze pracy z grupą/klasą zróżnicowaną, jak również zdrowia psychicznego.

Webinary dotyczyły istotnych obszarów funkcjonowania szkoły, czyli pracy z grupą/klasą zróżnicowaną i zdrowia psychicznego uczniów. Wydarzenia otworzył dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji, nawiązując do misji ORE, która bezpośrednio dotyczy doskonalenia nauczycieli. Zauważył, jak istotna z perspektywy edukacji jest realizacja projektów finansowanych z funduszy unijnych ukierunkowanych na rozwój i innowacyjność. Zaznaczył, iż rozwój edukacji jest priorytetem dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Webinary były zorganizowane we współpracy z funkcjonującym w ORE Wydziałem Centrum Koordynujące SCWEW.

Podczas pierwszego webinaru ekspertki projektu, Katarzyna Szczepkowska-Szyszko i Ewa Szczerba, przedstawiły zmiany w polskiej szkole i jej obecne potrzeby, które wynikają z pracy ze zróżnicowanymi zespołami. Prelegentki przedstawiły także rolę, jaką może pełnić SCWEW we wsparciu nauczycieli i specjalistów w codziennej, szkolnej pracy, która wymaga od nauczycieli elastyczności i ciągłego poszukiwania najlepszych rozwiązań, by efektywnie uczyć. W wystąpieniu wybrzmiała rola SCWEW we wprowadzaniu zmian w przedszkolach i szkołach w obszarze edukacji włączającej. SCWEW uczestniczył w identyfikowaniu wyzwań i budowaniu adekwatnego wsparcia do potrzeb konkretnej szkoły.

Kolejny webinar to spotkanie z ekspertem Centrum Koordynującego – dr Karolem Pawlakiem i ekspertką projektu – dr Dorotą Prysak. Tematem przewodnim było wsparcie nauczycieli i specjalistów w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem doświadczeń SCWEW. Prelegenci położyli główny akcent na budowanie wsparcia adekwatnego do potrzeb uczniów, pokazując rolę szkoły w ocenie ich funkcjonowania. Poruszyli także istotną kwestię współpracy, która powinna być podstawą budowania wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego uczniów. Wskazali na korzyści dla nauczycieli i specjalistów wynikające ze współpracy międzysektorowej. Przybliżyli w jaki sposób wspierać nauczycieli w obserwacji niepożądanych zachowań i planowaniu interwencji w przypadku kryzysu psychicznego. Omówili także zadania koordynatora przypadku i rolę SCWEW jako instytucji wspierającej nauczycieli.

Podczas webinarów uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań. Cieszy nas ta interakcja, ponieważ potwierdza, jak ważne problemy poruszyliśmy w trakcie tych spotkań. Wiemy, iż warto wrócić do tych tematów w trakcie kolejnych wydarzeń organizowanych przez zespół projektowy. Dziękujemy za Państwa aktywną obecność i czekamy na kolejne spotkania.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału