Konferencja, która miała miejsce 30 października br. w MCN COGITEON w Krakowie, zgromadziła ponad 150 nauczycieli z różnych części Małopolski. Uczestnicy zobaczyli doświadczenia i eksperymenty, które długo pozostaną w ich pamięci.
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli wraz z Małopolskim Centrum Nauki COGITEON zorganizowało stacjonarną konferencję „ZOBACZĘ I ZAPAMIĘTAM, DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY”. Głównym celem było wsparcie metodyczne i merytoryczne nauczycieli zainteresowanych edukacją przyrodniczą, w szczególności w zakresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem doświadczeń, eksperymentów i nowoczesnych technologii.
Prelegent dr Paweł Cieśla w wystąpieniu pt.: „Eksperymenty nie tylko na żywo” przedstawił m.in. rozwiązania z wykorzystaniem wirtualnych laboratoriów, dzięki których uczniowie mogą samodzielnie przeprowadzić wybrane eksperymenty.
„Wpływ człowieka na stan jakości środowiska przyrodniczego” to tytuł pokazu w wykonaniu dr Michała Zatorskiego. Podczas doświadczeń i eksperymentów uczestnicy dowiedzieli się jak człowiek wpływa na stan jakości powietrza, gleby i wody, w szczególności co jest źródłem smogu oraz dlaczego o smogu częściej mówimy zimą niż latem?
Dr Kinga Wierzbicka udowodniła, iż woda w oczach fizyka i biologa zainspiruje każdego. Magiczna tęcza, znikająca wata cukrowa, przepływ wody w naczyniach połączonych czy zrobienie kleju z wody, to tylko niektóre eksperymenty wykonane przez prelegentkę.
W „Naukowym bulgocie” zespół MCDN Cogiteon zaprezentował (nie)wielkie zjawiska w wielkiej skali. Odpowiedziano m.in. na następujące pytania: Jaki kształt mają dźwięki? Do czego może doprowadzić lodowa eksplozja?
Ostatnim wystąpieniem były „Śledztwa detektywistyczne jako narzędzie na lekcjach przedmiotów przyrodniczych” pani dr Moniki Ciechomskiej. Innowacyjna metoda nauczania, zaangażowała uczestników do rozwiązania problemu poprzez logiczne myślenie, analizę danych i obserwację.
Po części wykładowej uczestnicy odbyli wizytę studyjną w MCN COGITEON.
Podczas konferencji prelegenci przekonali nauczycieli, iż poprzez uczestnictwo w doświadczeniach i eksperymentach naukowych uczniowie dostrzegają także praktyczny wymiar naukowego rezultatu i dzięki temu szybciej, łatwiej i trwalej przyswajają sobie wiedzę, zapamiętując ją na długo.
Galeria zdjęć
Filmik