Zróżnicowana klasa – rzeczywistość polskiej szkoły

ore.edu.pl 4 dni temu

W zróżnicowanej klasie uczniowie różnią się tempem pracy, stylem uczenia się, zdolnościami językowymi, kompetencjami społecznymi lub poziomem motywacji. Praca z taką grupą wymaga od nauczycieli elastyczności, zindywidualizowanego podejścia i umiejętności zarządzania różnorodnością w sposób, który nie wyklucza, ale włącza.

Nauczyciele często czują się osamotnieni w związku z wyzwaniami wynikającymi z pracy ze zróżnicowanymi zespołami. Oczekuje się od nich dostosowań, indywidualizacji działań, współpracy z różnymi specjalistami, przy jednoczesnym realizowaniu podstawy programowej.

Potrzeba zatem modelu wsparcia, który nie tylko zwiększy kompetencje kadry pedagogicznej, ale też wzmocni ją organizacyjnie i emocjonalnie. Tę rolę spełnia model Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW).

Model funkcjonowania SCWEW oferuje wsparcie nauczycielom, specjalistom, dyrektorom, a także kadrze niepedagogicznej. Jego celem jest wzmocnienie ich kompetencji w pracy z klasą lub grupą, w której występuje duża różnorodność potrzeb i możliwości. Pomaga tak organizować pracę w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej, żeby zapewniać każdemu dziecku/uczniowi optymalne warunki rozwoju – niezależnie od jego sytuacji, poziomu umiejętności czy trudności. Wsparcie przygotowane na podstawie zdiagnozowanych potrzeb dziecka/ucznia zapewnia adekwatne formy realizacji.

Istotną pomocą w pracy nauczycieli są materiały pokazujące, jak tworzyć warunki do uczenia w duchu uniwersalnego projektowania, które zostały opracowywane w ramach projektów realizowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Badań Edukacyjnych.

Załączniki:

Projektowanie przyjaznego środowiska edukacyjnego w szkole włączającej. Ogólne zasady planowania procesu uczenia się grupy/klasy zróżnicowanej (uniwersalne projektowanie w edukacji)

Budowanie przestrzeni edukacyjnej sprzyjającej rozwojowi dzieci, uczniów, słuchaczy i ich nauczycieli oraz rodziców, a także środowiska lokalnego, ze szczególnym uwzględnieniem roli SCWEW

Przykładowe scenariusze zajęć z uwzględnieniem specyfiki pracy w grupie zróżnicowanej i zasad uniwersalnego projektowania

Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek

Uniwersalne projektowanie dla uczenia się – możliwość czy utopia?

Wystąpienie dr. Tomasza Knopika „Jak tworzyć uniwersalne środowisko do uczenia się przy zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych uczniów?”

Projektowanie Uniwersalne w Edukacji (UDL) – jak przygotowywać materiały zgodnie z zasadami dostępności

Projektowanie uniwersalne w edukacji (UDL) – dr Magdalena Bełza-Gajdzica

Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW

Idź do oryginalnego materiału