W teorii uczeń ma prawo poprawić każdą wystawioną przez nauczyciela ocenę. Jednak okazuje się, iż nie jest to do końca prawdą. Dzieci i młodzież mogą poprawiać tylko i wyłącznie te stopnie, na których poprawę zezwala im wewnątrzszkolny system oceniania (WSO). Ten z kolei jest określany i tworzony przez radę pedagogiczną placówki. Zatem to czy można poprawiać oceny i czy tyczy się to wszystkich kartkówek, sprawdzianów i testów - zleży od obowiązujących w danej szkole przepisów.
REKLAMA
Zobacz wideo Sarsa w szkole była rebelką. "Moja mama była dyrektorką" [materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]
Poprawa ocen na koniec pierwszego semestru
Chociaż nauczyciele i rodzice powtarzają, iż warto starać się o dobre oceny przez cały rok, wielu uczniów dopiero na koniec semestru poważnie myśli o swoich stopniach. Przed wystawieniem ocen, chcą poprawić każdy sprawdzian, pracę klasową, czy też kartkówkę, która im nie poszła zbyt dobrze. Czy to możliwe? Wszystko zależy od wewnątrzszkolnego systemu oceniania (WSO).
Art. 98. [Treść statutu szkoły] 1. Statut szkoły zawiera w szczególności: [...] 8) szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44 b ustawy o systemie oświaty [...]
- podaje Prawo Oświatowe, czyli najważniejszy dokument zarówno dla nauczycieli jak i uczniów.
Zatem poprawianie ocen jest zależnie od zapisów w tymże dokumencie. I dotyczy to takich kwestii jak:
stopnie, które można poprawiać (tylko niedostateczne czy również te pozytywne),
jakie stopnie zostaną wpisane do dziennika (oba, czy tylko ten lepszy),
zasady poprawiania ocen klasyfikacyjnych (jeśli jest to możliwe).
Warto też wiedzieć, iż nauczyciel może oceniać tylko dwie sprawowanie ucznia oraz jego postępy w opanowaniu wymaganego materiału. Mówi o tym ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., a ściślej rzecz biorąc, artykuł 44 b w rozdziale 3 a - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych:
[Ocenianie osiągnięć edukacyjnych, zachowania, wewnątrzszkolne] 1. Ocenianiu podlegają: 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia; 2) zachowanie ucznia.