Generatywna sztuczna inteligencja na UW

uw.edu.pl 1 tydzień temu
„Generatywna AI na UW – dobre praktyki” to tytuł raportu dotyczącego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji na Uniwersytecie Warszawskim. Dokument został opracowany przez zespół DELab UW.

Jak generatywna sztuczna inteligencja (genAI) może wspierać edukację i naukę? Zespół DELab UW odpowiada na to pytanie w najnowszym raporcie pt. Generatywna AI na UW – dobre praktyki. Publikacja jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie i wyzwania związane z integracją genAI w dydaktyce, badaniach naukowych oraz codziennej pracy akademickiej. Raport dostarcza społeczności akademickiej praktycznych wskazówek, jak efektywnie i odpowiedzialnie korzystać z tej technologii, z poszanowaniem zasad etycznych i akademickich.

Co znajduje się w raporcie?

Raport prezentuje wyniki badań przeprowadzonych wśród społeczności Uniwersytetu Warszawskiego – wykładowców, studentów i badaczy – oraz konkretne rekomendacje dotyczące odpowiedzialnego wykorzystania genAI.

W publikacji omówiono m.in.: zasady etycznego korzystania z genAI (wskazówki, jak unikać ryzyk i promować odpowiedzialne wykorzystanie technologii); bezpieczeństwo danych i prywatności (jak chronić wrażliwe informacje podczas pracy z genAI); cytowanie treści generowanych przez AI (jak zachować zgodność z zasadami akademickimi).

Raport zwraca uwagę na rosnące znaczenie technologii generatywnej w edukacji i nauce, jednocześnie wskazując na wyzwania, takie jak potencjalne ryzyko plagiatu czy konieczność przystosowania regulacji akademickich do nowych technologii.

Kluczowe wnioski i praktyczne zastosowania:
  • Generatywna AI jako wsparcie, a nie zastępstwo:
    GenAI może wspierać tworzenie materiałów dydaktycznych, analizę danych czy przygotowywanie publikacji, ale nie zastąpi krytycznego myślenia.
  • Ochrona danych i etyka:
    Praca z AI wymaga świadomego podejścia do ochrony prywatności oraz zgodności z etycznymi standardami akademickimi.
  • Rozwój kompetencji cyfrowych:
    Wprowadzenie genAI do edukacji wymaga wsparcia studentów i wykładowców w rozwijaniu umiejętności korzystania z tej technologii.

Raport dostępny jest w formie interaktywnej strony internetowej, co pozwala na bieżące aktualizowanie treści w odpowiedzi na dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się przepisy.

Dokument jest dostępny online: Raport „Generatywna AI na UW – dobre praktyki”.

Idź do oryginalnego materiału