O kształceniu medyków, trendach i innowacjach w edukacji zdrowotnej, a także wyzwaniach z dr. hab. Marcinem Gerykiem, prof. UJ, założycielem i kanclerzem Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku, dr n. med. Marzeną Podgórską, rektorem Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku oraz mgr Katarzyną Sołopą, dyrektor Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku rozmawia Tomasz Popławski
Wyższa Szkoła Zdrowia to 25-letnia historia, ale również renoma i uznanie. Jaka jest recepta na sukces według państwa?
dr hab. Marcin Geryk: Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku to uczelnia z ponad 25-letnim doświadczeniem w kształceniu. Wypracowana przez nas renoma jest efektem wielu lat pracy i zaangażowania wszystkich osób tworzących społeczność akademicką WSZ. Na sukces uczelni składa się wiele czynników, które muszą ze sobą tworzyć spójną całość. W naszym przypadku to przede wszystkim wysoka jakość kształcenia, której nie byłoby bez odpowiedniej kadry lekarzy, pielęgniarek, pielęgniarzy, dietetyków, fizjoterapeutów, psychologów oraz innych specjalistów i praktyków – nie tylko z zakresu nauk o zdrowiu i nauk medycznych. Ten sukces to również wynik nieustającego rozwoju: stawiamy na innowacyjne metody nauczania, profesjonalny sprzęt zgodny z najnowszymi metodami pracy, a także nieustannie modernizowane, profesjonalnie wyposażone pracownie specjalistyczne do realizacji zajęć dydaktycznych. Ważnym elementem w procesie rozwoju uczelni jest także kooperacja z przedstawicielami otoczenia społecznego-gospodarczego. W tym celu powołana została Rada Pracodawców WSZ, która stanowi organ doradczy w zakresie rozbudowywania oferty edukacyjnej zgodnie z obecnym i przewidywanym zapotrzebowaniem rynku pracy. kooperacja z pracodawcami z rejonu Pomorza, a także przedstawicielami instytucji i organizacji działających w obszarze ochrony zdrowia, pozwala na nieustanne doskonalenie oferty kształcenia i dynamiczną reakcję na pojawiające się na rynku potrzeby. Warto również dodać, iż oznaką wysokiej jakości kształcenia studentów jest ich późniejsza kooperacja z uczelnią. Przez lata wykształciliśmy grono absolwentów, którzy dziś stanowią uznanych ekspertów współpracujących z Wyższą Szkołą Zdrowia w Gdańsku. Połączenie tych kilku kluczowych elementów pozwoliło nam uzyskać silną, stabilną pozycję na rynku edukacyjnym. Od początku założenia uczelni konsekwentnie budujemy zaufanie wśród naszych studentów, pracowników, kadry dydaktycznej, pracodawców i partnerów, co pozwala nam nie tylko kształcić wykwalifikowanych specjalistów, ale także przyczyniać się do poprawy jakości opieki zdrowotnej w regionie i kraju. To właśnie zrównoważony rozwój, dbałość o innowacyjność i praktyczne podejście do edukacji stanowią naszą receptę na sukces.


Kształcenie medyków traktują państwo nie tylko w kategoriach odpowiedzialności, ale również jako wyzwanie etyczne. Na czym ono polega?
dr n. med. Marzena Podgórska: Kształcenie specjalistów z zakresu nauk o zdrowiu i nauk medycznych w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku, poza przygotowaniem do zawodowego pełnienia odpowiedzialnych funkcji, wymaga od studentów również rozwinięcia zdolności radzenia sobie z wyzwaniami etycznymi, które stanowią integralną część pracy w obszarze ochrony zdrowia. Profesjonaliści w tych dziedzinach mają do czynienia z ludzkim cierpieniem, różnorodnymi potrzebami pacjentów, a także sytuacjami, które wymagają podejmowania trudnych decyzji. W kontekście kształcenia w tych obszarach studenci uczą się nie tylko praktycznych umiejętności, ale również wartości, które są fundamentem ich przyszłej pracy. To nie tylko nauka stosowania technik i procedur medycznych, ale także rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji w sytuacjach codziennej pracy zawodowej, w świetle zmieniających się przepisów. Praca w obszarze zdrowia wiąże się z bezpośrednim wpływem na życie i dobrostan innych ludzi, co wymaga od specjalistów szczególnej wrażliwości na kwestie moralne. Odpowiedzialność zawodowa w tym przypadku to nie tylko przestrzeganie przepisów prawa i procedur, ale także dbanie o dobro pacjenta oraz podejmowanie trudnych decyzji. Wiąże się to między innymi często z pracą w warunkach stresujących, które są codziennym i nieodłącznym elementem wykonywania zawodu. Ponadto specjaliści muszą efektywnie komunikować się w różnorodnych grupach społecznych i zawodowych – zarówno z pacjentem, jego rodziną, jak i współpracownikami w zespole medycznym. Praca w wysoko wyspecjalizowanym zespole oznacza konieczność adaptacji i współpracy w zróżnicowanym środowisku, gdzie należy dostosować działania do dostępnych zasobów, w tym finansowych i specyfiki danego podmiotu leczniczego. Wielu specjalistów z dziedzin takich jak pielęgniarstwo, fizjoterapia, dietetyka czy psychologia, oprócz specjalistycznej wiedzy musi wykazać się empatią, zrozumieniem i umiejętnością budowania relacji z pacjentem z jednoczesnym zachowaniem profesjonalizmu, co stanowi istotny element ich pracy. Kwestie etyczno-moralne często są dla nich dużym wyzwaniem emocjonalnym, mają wpływ na pacjentów i ich rodziny. Z drugiej strony, muszą umiejętnie zarządzać swoimi emocjami w pracy z pacjentami i ich bliskimi. W kształtowaniu postaw odpowiedzialnych uczelnia oferuje studentom między innymi bezpłatny cykl warsztatów „Emocje bez tabu” realizowany w ramach projektu pt.: „Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku dostępna i przyjazna” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. To doskonała okazja, aby nauczyć się uważności na potrzeby swoje i innych, identyfikacji kryzysów psychicznych, a także doskonalić umiejętności komunikacji i mentalizacji. Podczas spotkań poruszane są tematy wrażliwe społecznie, trudne i egzystencjonalnie ważne. Etyczne aspekty pracy w ochronie zdrowia obejmują również konieczność przestrzegania zasad poufności i ochrony prywatności pacjentów – studenci uczą się takiej postawy od początku swojej drogi edukacyjnej. W obliczu postępującej cyfryzacji medycyny odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych pacjentów staje się równie ważnym elementem pracy specjalistów. Wszystkie te elementy wskazują na to, iż kształcenie w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku to proces, który łączy rozwój praktycznych umiejętności z kształtowaniem odpowiedzialności i wrażliwości na wyzwania etyczne, co w rezultacie przygotowuje przyszłych specjalistów do pracy w trudnym i wymagającym środowisku, w którym każda decyzja ma ogromne znaczenie. Studenci uczą się, jak podejmować decyzje zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi, biorąc pod uwagę dobro pacjenta, poszanowanie jego godności i prawa do samodzielnego decydowania o swoim zdrowiu. Warto podkreślić, iż Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku zrealizowała projekt realizowany ze środków Unii Europejskiej pt. „Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku dostępna dla wszystkich”, którego celem było zapewnienie dostępności dla studentów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami poprzez przeprowadzenie zmian organizacyjnych, zwiększenie dostępności architektonicznej i technologicznej oraz podniesienie kompetencji kadry uczelni. Ma to najważniejsze znaczenie w kontekście kształcenia, ponieważ umożliwia równy dostęp do edukacji przyszłym pracownikom służby zdrowia, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb. Dodatkowo, poprzez integrację studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, uczelnia wspiera rozwój postaw etycznych opartych na szacunku i równości, które są fundamentem pracy w zawodzie medycznym.


Dlaczego Wyższa Szkoła Zdrowia? Czym wyróżnia się uczelnia na tle innych placówek?
mgr Katarzyna Sołopa: Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku to wiodąca uczelnia na rynku niepublicznych szkół wyższych, kształcących na kierunkach z obszaru nauk o zdrowiu i nauk medycznych w rejonie Pomorza. Wieloletnie doświadczenie, wybitna kadra, a przy tym nieustające dążenie do rozwoju sprawiły, iż w ostatnich latach jeszcze bardziej umocniliśmy swoją pozycję, a w efekcie corocznie poszerzamy ofertę kierunków studiów. Przybywa też kandydatów pragnących rozpocząć studia w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku. Tym, co nas wyróżnia, jest innowacyjność działania, nastawienie na rozwój, a także nieustanne dążenie do doskonalenia oferty kształcenia. Nieocenionym atutem uczelni jest jej doświadczenie. Ponad 25 lat istnienia zaowocowało wypracowaniem wielu „dobrych praktyk”. Niezwykle ważnym aspektem, który wyróżnia Wyższą Szkołę Zdrowia w Gdańsku jest ukierunkowanie na praktyczną naukę zawodu. To najważniejszy obszar w realizacji programu studiów na wszystkich dostępnych kierunkach. W tym celu dbamy o regularne modernizowanie naszej infrastruktury oraz jej poszerzanie. Studenci rozpoczynający naukę w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku doceniają imponujące zaplecze dydaktyczne uczelni – profesjonalny sprzęt, innowacyjnie wyposażone i przestronne pracownie, umożliwiające kształcenie na najwyższym poziome. Poprzez nawiązywanie szerokiej współpracy umożliwiamy także studentom realizację zajęć klinicznych w najlepszych szpitalach oraz praktyk zawodowych w renomowanych placówkach medycznych i prestiżowych gabinetach specjalistycznych. Dzięki takiemu podejściu mamy pewność, iż absolwenci Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku wkraczają na rynek pracy wyposażeni w kompleksową wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do rozpoczęcia kariery zawodowej. Z dumą możemy stwierdzić, iż WSZ to uczelnia, gdzie nowoczesność spotyka się z doświadczeniem, To stanowi najlepszą wizytówkę i rekomendację dla przyszłych kandydatów.


Jakie kierunki studiów oferuje Wyższa Szkoła Zdrowia?
K.S.: Kształcimy specjalistów z zakresu nauk o zdrowiu i nauk medycznych. W ofercie mamy studia pierwszego i drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, a także studia podyplomowe, przy czym każdego roku oferta wzbogacamy ofertę kształcenia o nowe kierunki studiów, odpowiadające na zapotrzebowanie rynku pracy. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się kierunki przygotowujące studentów do pracy w zawodach medycznych. Niesłabnące zainteresowanie wśród kandydatów wzbudza fizjoterapia – pięcioletnie jednolite studia magisterskie to gwarancja pracy w stabilnym zawodzie. Duże zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie zachęca młode pokolenia do rozwoju właśnie w tym obszarze. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku kierunku pielęgniarstwo. Deficyt pracowników w obszarze ochrony zdrowia, a także coraz lepsze warunki pracy w tych zawodach, zachęcają do podejmowania studiów na kierunkach z obszaru nauk medycznych. Nowością w naszej ofercie, ale również cieszącym się bardzo dużą popularnością kierunkiem kształcenia jest psychologia – jednolite studia magisterskie realizowane w formie studiów stacjonarnych oraz niestacjonarnych. Kierunek od lat klasyfikuje się w czołówce najchętniej wybieranych wśród kandydatów na studia. Ukierunkowanie Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku w kształceniu specjalistów z ww. obszarów sprawia, iż kandydaci dużo chętniej wybierają studia w miejscu, które specjalizuje się w kształceniu w określonym obszarze, zapewniając tym samym doskonałe zaplecze dydaktyczne i merytoryczne swoim studentom. W ofercie kształcenia naszej uczelni znajdują się także przez cały czas chętnie wybierane i pożądane na rynku pracy kierunki: kosmetologia i dietetyka (studia I i II stopnia) oraz zdrowie publiczne (studia I stopnia). Każdego roku odnotowujemy też duże zainteresowanie ofertą studiów podyplomowych, szczególnie na kierunkach kosmetologia bioestetyczna, trychologia kosmetologiczna, podologia, psychodietetyka, dietetyka oraz edukator diabetologiczny i trener medyczny. W tym roku kandydaci będą mieć możliwość wyboru nowych kierunków studiów jakimi są fizjoterapia w onkologii oraz psychologia dzieci i młodzieży – standardy i innowacje w praktyce. Atrakcyjną propozycję stanowi ponadto oferta certyfikowanych kursów i szkoleń, jakie organizujemy. Udział w nich pozwala uczestnikom poszerzyć wiedzę i podnieść swoje umiejętności w niedługim czasie. To również możliwość wyspecjalizowania w określonym kierunku lub zdobycia całkiem nowych umiejętności, co może ułatwić przyszłemu absolwentowi lepsze rozpoczęcie pracy. Oferta uczelni w tym zakresie również jest regularnie aktualizowana i poszerzana o nowe propozycję zgodnie z preferencjami studentów.

Jakie są najnowsze trendy i innowacje w edukacji zdrowotnej, które są uwzględniane w państwa programie nauczania?
M.P.: Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku coraz silniej identyfikowana jest jako centrum kształcenia wykwalifikowanych specjalistów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Uczelnia dba o doskonałą organizację procesu kształcenia, umożliwiając dostęp do najlepszego źródła wiedzy praktycznej i zapewniając innowacyjne formy nauki. Z uwagi na potrzeby młodych ludzi, dla których cyfryzacja jest procesem wszechobecnym, wdrożyliśmy własną platformę edukacyjną. Umożliwia ona uczestnikom bezpłatny, nielimitowany dostęp do serii branżowych kursów i szkoleń. Każdy z użytkowników po ukończonym szkoleniu otrzymuje certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę. Szkolenia opublikowane na platformie edukacyjnej WSZ to efekt współpracy uznanych zarówno w Polsce, jak i za granicą ekspertów: lekarzy, praktyków, wykładowców akademickich i innych znawców obszaru nauk o zdrowiu i nauk medycznych. Użytkownicy mają możliwość skorzystania ze szkoleń, które wzbudzają największe zainteresowanie i są najistotniejsze z perspektywy wybranego kierunku studiów. Wśród nich znalazły się takie kategorie, jak: fizjoterapia kliniczna, kosmetologia praktyczna, anatomia, biochemia, fizjologia, genetyka, pierwsza pomoc, propedeutyka zdrowia, żywienie człowieka, opieka pielęgniarska. Dostęp do platformy pozwala nie tylko na uzupełnienie wiedzy i rozwój zainteresowań studentom i maturzystom, ale także zapewnia lepsze przygotowanie do wejścia na rynek pracy poprzez udokumentowaną uzyskanymi certyfikatami wiedzę. Jako kolejną innowacyjną metodę kształcenia można wskazać wykorzystanie urządzenia do kreowania wirtualnej rzeczywistości, które służy do realizacji zajęć z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Dzięki wykorzystaniu urządzenia VR studenci mają możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności w niemalże naturalnych sytuacjach. Bardzo realistyczne odzwierciedlenie sytuacji zagrożenia powoduje, iż studenci wykonują ćwiczenia z pełnym angażowaniem i starannością. Urządzenie wyposażone zostało w funkcje, które umożliwiają wybór różnych sytuacji zagrożenia, wyłączenie lub włączenie wskazówek, a także uwagi i ocenę końcową postawy osoby udzielającej pomocy. Dzięki temu student jest w stanie szkolić się na różnych poziomach, a także podnosić swoje umiejętności poprzez wybór trudniejszej wersji. Nauka z wykorzystaniem wszystkich zmysłów gwarantuje lepsze zapamiętanie i swobodniejsze wykorzystanie nabytych umiejętności. Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne i zróżnicowane formy edukacji, w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku uwzględniamy również szereg innych aktywności, między innymi studenckie koła naukowe, które stanowią istotny element programu edukacyjnego, umożliwiając studentom aktywne zaangażowanie w projekty badawcze i działalność społeczną. W ramach zajęć na kierunku fizjoterapia organizowane są spotkania z dziećmi oraz osobami z niepełnosprawnościami, które pozwalają studentom na lepsze zrozumienie specyfiki opieki nad tymi grupami. Innowacyjnym elementem edukacyjnym na tym kierunku są także symulacje, które mają na celu zwiększenie empatii i zrozumienia dla pacjentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Ponadto studenci biorą udział w ćwiczeniach, w ramach których wcielają się w rolę pacjentów. Przykładem takich zajęć jest poruszanie się na wózkach inwalidzkich, używanie białej laski czy zasłanianie oczu, aby doświadczyć, jak osoby niewidome i niedowidzące postrzegają świat. Zajęcia realizowane są także na basenie, co pozwala studentom lepiej zrozumieć, w jaki sposób można udzielić wsparcia w zakresie np. rehabilitacji i opieki zdrowotnej. Studenci fizjoterapii uczestniczą również w zajęciach z zakresu fizjoterapii w ginekologii, podczas których uczą się specyficznych dla tego działu technik, z wykorzystaniem metod takich jak m.in. grywalizacja czy projektowanie metodą PBL. W ten sposób zachęcamy studentów do pełnego uczestnictwa zarówno w wykładach, jak i ćwiczeniach. Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku w ramach zajęć praktycznych na studiach magisterskich na kierunku kosmetologia zapewnia modele, stwarzając studentom możliwość symulacji pracy z realnymi klientami. Studenci wykonują pod okiem wykładowcy zabiegi podologiczne oraz diagnostykę trychologiczną, a następnie opracowują plany naprawcze ukierunkowane na podjęcie działań. Jako uczelnia jesteśmy nastawieni na rozwój i innowacje. Dbamy o zapewnienie studentom dostępu do nowoczesnej technologii i najwyższej jakości sprzętu, dlatego regularnie modernizujemy pracownie, a sprzęt rozszerzamy o nowe elementy, zgodnie z aktualnie obowiązującymi metodami pracy z pacjentem. Uczelnia dobiera metody nauki dla poszczególnych kierunków, aby motywować studentów do aktywnego udziału w procesie nauczania oraz umożliwić im osiągniecie efektów uczenia się. Dzięki temu łączymy tradycyjne metody edukacyjne z nowoczesnymi rozwiązaniami, by jak najlepiej przygotować studentów do wyzwań współczesnego świata.
Jakie są najważniejsze wyzwania w edukacji zdrowotnej, które napotykają studenci i jak uczelnia je realizuje?
M.G.: Edukacja zdrowotna stoi przed wieloma wyzwaniami, z którymi muszą zmierzyć się studenci w trakcie swojej nauki. Jednym z najważniejszych jest dynamiczny rozwój wiedzy medycznej. Sektor ochrony zdrowia nieustannie się zmienia, a nowe technologie wprowadzają konieczność szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy. Studenci muszą być gotowi na ciągłe uczenie się i dostosowywanie do zmian, co może stanowić spory wysiłek intelektualny. Wówczas uczelnia ma za zadanie nie tylko zapewnić studentom solidną podstawę teoretyczną, ale także pomóc im w adaptacji do nowych wyzwań. Dla Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku wiedza teoretyczna jest fundamentem kształcenia, ale umiejętności praktyczne są najważniejsze w pracy z pacjentem czy klientem. Studenci napotykają trudności w przekształcaniu teorii w praktykę, dlatego jednym z koronnych elementów edukacji są dla nas zajęcia kliniczne realizowane w szpitalach, które stanowią dla studentów okazję do intensywnej praktyki w rzeczywistych warunkach pracy i kontaktu z pacjentem. Programy nauczania są regularnie aktualizowane, aby uwzględniały najnowsze osiągnięcia medyczne i technologiczne. Uczelnia kładzie duży nacisk na zajęcia praktyczne w świetnie przygotowanych pracowniach specjalistycznych. Ponadto studenci każdego kierunku studiów realizują obszerny program praktyk zawodowych, który pozwala na poznanie zakresu perspektyw związanych z wybranym kierunkiem studiów, jak i również wymaganych umiejętności w danym zakresie. Rozwój kompetencji interpersonalnych jest kolejnym wyzwaniem, szczególnie w kontekście pracy z pacjentem. Komunikacja, empatia oraz budowanie zaufania to umiejętności równie ważne jak wiedza medyczna.
Jakie mają państwo plany rozwojowe na najbliższy czas?
M.P.: Priorytetem naszych planów rozwojowych jest poszerzanie oferty kształcenia, która musi odpowiadać na aktualne zapotrzebowanie rynku. Każdego roku do oferty kształcenia włączane są propozycje nowych kierunków, co wiąże się też z koniecznością dostosowania obiektu do wymagań konkretnego kierunku, w tym zaopatrzenia w nowy sprzęt, produkty oraz materiały dydaktyczne. Planujemy również dalszy rozwój w zakresie współpracy z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi uczelni. Każdego roku nawiązujemy nowe porozumienia o współpracy z przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego, poszerzamy grono członków Rady Pracodawców, bazę placówek medycznych do realizacji praktyk i zajęć klinicznych, a także włączamy się w realizację różnego rodzaju inicjatyw. Warto także wspomnieć o projektach realizowanych w ramach Funduszy Europejskich. W wyniku uzyskanych dotacji realizowaliśmy szereg działań, które kontynuowane będą w kolejnych latach. W planach są między innymi: utworzenie nowoczesnego centrum symulacji medycznej, które pozwoli studentom na realizacje zajęć praktycznych w warunkach maksymalnie zbliżonych do pracy z prawdziwym pacjentem, działania w ramach zielonej transformacji, zmiany w obrębie istniejących programów studiów, wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania, innowacyjny system do egzaminowania studentów, a także warsztaty świadomościowe na temat dostępności i wzajemnego funkcjonowania na uczelni osób z różnorodnymi potrzebami (zarówno dla studentów, jak i pracowników), organizacja wydarzeń dostępnościowych podnoszących świadomość i umiejętności zaspokajania różnorodnych potrzeb społeczności akademickiej w WSZ w Gdańsku. To tylko niewielka część z planów, jakie mamy przed sobą. Zgodnie z misją Wyższej Szkoły Zdrowia, która zakłada profesjonalne kształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr zgodnie z potrzebami rozwijającej się gospodarki kraju oraz jednoczącej się Europy, uznajemy rozwój jako nieodłączny element istnienia nowoczesnej uczelni.