Jak liderzy uczą swoje dzieci? Oto globalne trendy, które warto znać w 2025 roku!

rzecznikprasowy.pl 6 godzin temu

Tempo dynamicznie zmieniającego się świata i codziennej rzeczywistości nie omija również edukacji. To, co sprawdzało się w ostatnich dekadach, musi ulec transformacji, aby sprostać wymaganiom zarówno uczniów, jak i przyszłych pracodawców. Przyszłość szkolnictwa to zmiany technologiczne oraz kształcenie umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w globalnym środowisku.

System edukacji przeżywa w tej chwili wiele zmian. Wyzwania jakie niosą ze sobą globalizacja, wszechobecna technologia, nowe koncepcje nauczania, nowoczesne podejście do dzieci i młodzieży, sprawiają, iż dyskusja na temat tego, czego i w jaki sposób uczyć w Polsce, jest bardzo gorąca.

System edukacji musi dostosowywać się do nowych realiów, bez tego bardzo trudno będzie sprostać wymogom, jakie stoją w tej chwili przed młodzieżą. Wszyscy edukatorzy powinni zastanowić się, w jaki sposób powinna wyglądać szkoła, aby podążyć za niezwykle intensywnie zmieniającym się światem. Nastawienie na język obcy, szukanie unikalnego talentu młodego człowieka i rozwijanie go, wspieranie uczniów w wyborze ich kariery, zachęcanie do zajęć wykraczających poza obowiązkowe, dbanie o umiejętności społeczne, miękkie, to najważniejsze rzeczy jakie warto wprowadzić, aby ułatwić młodemu człowiekowi poruszanie się w zglobalizowanym świecie. – mówi Dr Katarzyna Borzym-Grzesik, Vice-Dyrektor prywatnego liceum Akademeia High School w Warszawie.

Język angielski – podstawa międzynarodowej edukacji

Znajomość języków obcych, zwłaszcza angielskiego, który stał się językiem międzynarodowym, stanowi niezbędny i fundamentalny element edukacji. Dlatego tak ważne jest aby go wprowadzić jak najwcześniej, wówczas na etapie liceum, uczeń posługuje się nim swobodnie. – Znajomość języków obcych nie tylko ułatwia komunikację zagranicą podczas podróży, czy wymian studenckich, ale pozwala również na zrozumienie zagranicznych źródeł, książek, filmów, piosenek. W Akademeia High School otwieramy drogę do międzynarodowej edukacji i studiów zagranicznych, na co decyduje się coraz więcej osób. Cała edukacja i komunikacja w naszej szkole jest prowadzona w języku angielskim. Dzięki temu poruszanie się poza granicami kraju w późniejszej karierze akademickiej i zawodowej jest dla absolwentów o wiele łatwiejsze. Jednocześnie języki obce mają nie tylko wartość pragmatyczną, to także najlepsza droga do poznania nowych kultur i historii, dlatego zachęcamy naszych uczniów do nauki innych języków, poza angielskim – radzi Dr Borzym-Grzesik.

Stawianie na indywidualny talent ucznia

Od kilku lat w Polsce toczy się dyskusja na temat zbyt szerokiego zakresu materiału, którego uczniowie muszą się uczyć. Wskazuje się, iż od osób o umysłach ścisłych oczekuje się znajomości historii czy literatury, a od humanistów – wiedzy z zakresu przedmiotów ścisłych.

W naszym liceum uczniowie realizują system matury brytyjskiej A Level, który pozwala zarówno na obranie wąskiej specjalizacji w zakresie dziedzin, które nas interesują, ale także na wybór przedmiotów z zupełnie różnych, pozornie niepowiązanych ze sobą dziedzin. Zdajemy sobie sprawę, iż w momencie rozpoczynania nauki w liceum, nastolatek może nie mieć sprecyzowanych planów na przyszłość. Chcemy więc pomóc w odkrywaniu pasji i zainteresowań. Pierwsze lata w naszej szkole dają możliwość eksploracji różnych dziedzin, zanim przystąpi się do specjalizacji. W roku 11 (odpowiednik 2 klasy liceum) uczniowie wybierają jedną spośród sześciu tzw. Ścieżek akademickich, gdzie realizują dwa główne przedmioty, oraz jeden dodatkowy. Co istotne, możliwe jest łączenie różnych dyscyplin, na przykład ścieżki Inżynierskiej (przedmioty ścieżkowe to Chemia i Fizyka) oraz Historii Sztuki. Podczas dwóch ostatnich lat programu A Level uczniowie wybierają 3 do 4 z aż 24 przedmiotów, w takich kombinacjach, które najbardziej odpowiadają ich zainteresowaniom i dalszej ścieżce edukacyjnej. Zdawać maturę można z takich przedmiotów jak historia sztuki, psychologia, filozofia, fotografia, ekonomia czy socjologia, obok tradycyjnych kursów: Matematyki, Biologii, Historii. Na poziomie A Level uczniowie mogą dowolnie łączyć przedmioty, na przykład: Biologia, Literatura Angielska oraz Matematyka. Dla większości uczniów będzie to zaskoczenie, jednak tak właśnie działa system A Level, nie zamyka ucznia i nie ogranicza jego talentu, ale pozwala się na nim skupić i rozwinąć. – tłumaczy Dr Borzym-Grzesik.

Umiejętności miękkie

Wiedza ogólna i specjalistyczna jest niezbędna, ale szkoły nie powinny zapominać o kształceniu umiejętności społecznych i miękkich. Podczas rekrutacji na zagraniczne uczelnie, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, od kandydatów wymaga się nie tylko przedstawienia wyników egzaminów, ale także zaprezentowania swojej aktywności społecznej. Uczelnie interesuje, w co kandydat się angażuje, co go pasjonuje poza szkolnymi zajęciami i jakie ma zainteresowania.

Pamiętajmy, iż wiedza to potęga, ale należy nauczyć się także ją wykorzystywać. Dlatego nowoczesna edukacja ma za zadanie pokazać w jaki sposób używać zdobyte umiejętności. Występy publiczne, pisanie esejów, prezentacji, ale także praca w grupie, są kluczowe. Tym samym jako szkoła umożliwiamy naszym uczniom organizowanie koncertów, projektów naukowych, pokazów mody czy konferencji. Własne doświadczenie, w tym także skonfrontowanie się z trudnymi aspektami pracy w grupie czy realizacji długofalowych projektów, przybliża uczniom rzeczywistość uniwersytecką i zawodową. Uczniowie rozwijają umiejętności wyrażania swoich poglądów w sposób konstruktywny, negocjowania i wspólnego pokonywania przeszkód. Dzięki temu młodzież będzie potrafiła odnaleźć się w wymagającym świecie i pokazać pewność siebie. – dodaje Dr Borzym-Grzesik.

Postępujące cyfryzacja

Obawy dotyczące technologii używanej przez dzieci i młodzież są w pełni uzasadnione. Wiele treści dostępnych w sieci nie powinno trafiać do młodych odbiorców, choćby jeżeli są one skierowane teoretycznie do nich. Nie da się jednak zaprzeczyć, iż cyfryzacja na stałe wkroczyła w nasze życie – zarówno zawodowe, jak i prywatne – a także do szkół. Pandemia pokazała nam, jak głęboko technologia wpłynęła na edukację. Nauczanie hybrydowe jest w tej chwili praktykowane na wielu uczelniach wyższych. Pojawiły się szkoły językowe działające wyłącznie online, a także aplikacje, w których nauczycielami są osoby generowane przez sztuczną inteligencję.

– Stojąc przed wyzwaniem, jakim jest na przykład pojawienie się ChataGPT i jego (nad)używanie przez uczniów – musimy zdecydować się, jaką postawę będziemy względem tej sytuacji prezentować. Możemy udawać, iż tematu nie ma, robiąc wszystko „po staremu”, możemy też walczyć z rzeczywistością wprowadzając nakazy i zakazy, albo zaakceptować fakt, iż świat się zmienia, więc nasze nauczanie powinno również adaptować się do nowych narzędzi.

Skoro uczniowie używają ChataGPT, to uświadamiamy im, jakie niesie on ze sobą pułpaki (halucynacje, błędne odpowiedzi), a jak go używać konstruktywnie – jak go „wytrenować” do bycia pomocnikiem w nauce, który daje podpowiedzi i wskazówki, zamiast wypluwać poprawny wynik, który bezrefleksyjnie przekleja się do pracy domowej.

Skoro uczniowie mają telefony, to pokazujemy im, jak wykorzystać wbudowane detektory – pobranie aplikacji edukacyjnej pozwala korzystać z akcelerometrów, mierzyć natężenie pola magnetycznego, czy częstotliwość dźwięku, a nagrane filmy możemy później analizować na komputerze.

Skoro uczniowie korzystają z social mediów, to wprowadzamy na te platformy wartościowe treści – na przykład filmiki z eksperymetami, które nagrywamy w laboratorium!

Skoro uczniowie przywykli do kontaktów online, to stymulujemy utrzymywanie kontaktu przez platformy internetowe, ucząc jak wykorzystywać oznaczanie, tagowanie, wątkowanie czy reakcje, które dla nich są bardziej naturalne niż pisanie e-maili.

Skoro uczniowie mają taki czas skupienia, jaki mają, to wprowadzamy do nauki elementy grywalizacji, korzystając z systemu IsaacPhysics, gdzie online, we własnym tempie, realizują przypisane zadania, otrzymując automatycznie informację zwrotną, wraz ze śledzeniem postępów. I przypominajką, iż trzeba znów usiąść zrobić parę zadań, żeby zaliczyć 'weekly strike’, jak w DuoLingo.

– mówi Dariusz Aksamit, nauczyciel fizyki w Akademeia High School.

Przyszłość szkolnictwa, to zdecydowanie wykorzystywanie cyfryzacji, technologii oraz wszelkich procesów wynikających z globalizacji. Szukanie wąskich dziedzin, w których spełniają się uczniowie, pomaga na rozwijanie ich indywidualnych talentów. Edukacja w języku obcym pozwala na łatwe odnalezienie się w późniejszej karierze akademickiej i zawodowej na całym świecie.

Akademeia High School to prywatne liceum w Warszawie zorganizowane na wzór uniwersytetu, oferujące brytyjski program iGCSEs i A Levels. Akademeia High School została założona w 2017 roku w celu stworzenia unikalnego środowiska edukacyjnego, w którym uczniowie mogą rozwijać się jako osoby kreatywne, niezależne i myślące krytycznie. Edukacja odbywa się w języku angielskim, a dołączyć do liceum można po 8 klasie szkoły podstawowej lub po 2 latach innego liceum. Programy nauczania są elastyczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów, ich mocnych stron oraz zainteresowań. Ważne jest nauczanie poprzez dialog w małych, maksymalnie 12 osobowych, klasach oraz zachęcanie uczniów do wykraczania poza program nauczania, uczestniczenie w programach wolontariackich, stażach i międzynarodowych konferencjach i olimpiadach.

Liceum przygotowuje uczniów do ciągle zmieniającego się świata i w tym celu wspiera ich na ścieżce edukacyjnej prowadzącej do najlepszych uniwersytetów na całym świecie. Absolwenci AHS studiują na uczelniach takich jak amerykańskie Ivy League (Brown, Columbia, Princeton) i brytyjskich uczelniach z prestiżowej Russel Group (Oxford, Cambridge, UCL).

Akademeia High School oferuje także pełne stypendia dla najzdolniejszych uczniów z całego kraju ale także z zagranicy (stypendium artystyczne, naukowe i muzyczne), gdyż misją liceum jest wspieranie wybitnych uczniów w ich dążeniu do zdobywania edukacji na światowym poziomie.

Idź do oryginalnego materiału