Kobiecy Potencjał

teamrodzina.pl 1 dzień temu

Polki są ambitne jednak badanie Mastercard wykazało, iż brakuje im pewności siebie.

Równość i różnorodność – to nieodłączne elementy DNA Mastercard, uwzględnione również w strategii firmy. Idea jaka przyświeca organizacji to zapewnienie wszystkim równych szans i możliwości rozwoju kariery zawodowej. Mastercard jest obecny w Polsce od okrągłych 30 lat i aktywnie wspiera kobiety oraz rodziców na rynku pracy i w biznesie, tworząc kulturę organizacji, która ułatwia łączenie ról w życiu zawodowym i prywatnym.

Równość płacowa i dostęp do awansów

Jednym z kluczowych elementów determinującym równość w organizacji jest wynagrodzenie. Dlatego Mastercard wyeliminował lukę płacową między płacami osób na tych samych i podobnych stanowiskach – również w odniesieniu do kobiet i mężczyzn. Kobiety w Mastercard zarabiają równowartość 1 dolara na każdego 1 dolara zarobionego przez mężczyzn za pracę porównywalnej jakości, na tym samym lub porównywalnym stanowisku. Jest to szczególnie ważne, ponieważ jak pokazują badania, macierzyństwo ma długoterminowy wpływ na zarobki kobiet, a dziesięć lat po porodzie matki zarabiają średnio o 20% mniej niż kobiety bezdzietne[1].

Dlatego tak ważne jest tworzenie struktur w organizacji, które sprzyjają równości zarobkowej i zawodowej – również w przypadku pracowników planujących rodzicielstwo. Tym bardziej, iż jak pokazują badania, tradycyjne role związane z płcią przez cały czas się utrzymują, a w przypadku 68% rodzin, w których pracuje dwoje rodziców, to matki stają się głównymi opiekunami dzieci[2]. Co oczywiste, takie sytuacje odbijają się nie tylko na ich zarobkach, ale również możliwościach awansowania.

Odpowiadając na to wyzwanie, Mastercard wprowadził rekrutację z uwzględnieniem różnorodności. Co do zasady, w Mastercard wśród kandydatów na każde stanowisko musi przypadać przynajmniej jedna kobieta. Jest to szczególnie istotne w rekrutacjach na wyższe stanowiska, dzięki czemu kobiety mają wyrównane szanse w konkurencji o awans. Zasada parytetu, choć ważna, to jednak nie wystarcza, aby zapewnić kobietom pełną równość w miejscu pracy oraz wzmocnić ich pozycje zawodową. Za tym powinny iść również konkretne działania. Dlatego Mastercard w kwietniu 2025 r. zorganizował wydarzenie dla kobiet z branży finansowej, które zwróciło uwagę biznesu na wyzwania i potrzeby, z jakimi przez cały czas mierzą się kobiety na rynku pracy.

Wsparcie, które dodaje skrzydeł

Polki są ambitne, przedsiębiorcze, niezależne finansowo, jednak tegoroczne badanie Mastercard pokazało, iż kobiety generalnie mają mniej wiary we własne możliwości, a bariery emocjonalne i psychologiczne blokują je przed podjęciem kroku na przód i założeniem własnej firmy. Wiele ankietowanych Polek w badaniu Mastercard przyznało również, iż potrzebuje wsparcia w zakresie łączenia obowiązków zawodowych i macierzyńskich, a 14% respondentek oznajmiło, iż w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczejpomogłoby im wsparcie rządu w zakresie opieki nad dziećmi.

Mama i tata wracają do pracy

Łączenie życia zawodowego z obowiązkami rodzinnymi to duże wyzwanie dla opiekunów. Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, 30% matek dzieci w wieku 1-9 lat nie pracuje zawodowo, a 16% z nich deklaruje, iż powodem jest trudność w znalezieniu odpowiedniej pracy. Dlatego Mastercard wychodzi naprzeciw potrzebom pracowników oferując im dodatkowe świadczenie – czas wolny, który mogą spędzić z dzieckiem. Od 1 stycznia 2021 r. pracownicy Mastercard mogą korzystać z dodatkowego 16-tygodniowego urlopu dla opiekunów, który przysługuje zarówno matkom jak i ojcom – może być wykorzystany elastycznie, w ciągu 12 miesięcy od urodzenia lub adopcji dziecka i jest płatny w wysokości 100% wynagrodzenia.

Powrót do pracy po przerwie macierzyńskiej dla wielu rodziców jest również trudnym czasem ze względu na zaległości zawodowe. Mając to na uwadze, Mastercard uruchomił również specjalny program Relaunch Your Career dla kobiet powracających do pracy po urlopie macierzyńskim, który jest dla nich szansą na rozwój i ponowne rozpoczęcie pracy na swojej dotychczasowej pozycji w firmie.

– Dla Mastercard wspieranie kobiet i rodziców na rynku pracy nie jest sezonowym trendem, a fundamentem, na którym opiera się kultura naszej organizacji. Chcemy tworzyć struktury, które wspierają i pomagają kobietom, po to, aby inspirować również kolejne pokolenia Polek do działania. Zależy nam również na tym, aby zachęcać pracodawców i firmy do podejmowania aktywności wzmacniających równość zawodową kobiet i rodziców – z naszej perspektywy widzimy, iż jest to nie tylko ważne społecznie, ale również przynosi wymierne korzyści biznesowe – mówi Anna Marciniak, dyrektorka ds. komunikacji w polskim oddziale Mastercard Europe.

Siła kobiecej przedsiębiorczości

Zarówno w Polsce, jak i na świecie, kobiety rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy, a jednym z czynników wpływających na tę sytuację są bariery psychologiczne lub wyzwania wynikające z przejmowania przez kobiety większej części obowiązków domowych i rodzinnych. Dlatego Mastercard uruchomił także wiele inicjatyw zewnętrznych, adresowanych do przedsiębiorczyń i kobiet, aby wspierać je w biznesie.

Na przykład globalny program Start Path pomaga kobietom prowadzącym firmy na rynkach wschodzących, ułatwiając im dostęp do mikrokredytów oraz zapewniając szkolenia z zakresu umiejętności finansowych.

Celem programu Strive Go Digital jest natomiast niwelowanie przepaści cyfrowej wśród firm zarządzanych przez kobiety. W lipcu 2022 r. Fundacja Impact – we współpracy z Mastercard Center for Inclusive Growth – uruchomiła program „Odbudowa ukraińskiego biznesu – przedsiębiorczość kobiet”, który skupiał się na pomocy ukraińskim kobietom w osiedlaniu się i zakładaniu firm w Polsce.

[1] https://polandweekly.com/2024/01/11/only-45-of-employers-ensure-equal-pay-across-genders/

[2] https://freepolicybriefs.org/2024/11/12/active-parent-poland/

Idź do oryginalnego materiału