Alma Mater to z łacińskiego tłumaczenia matka karmicielka. W średniowieczu tak określano szkoły wyższe, uniwersytety i akademie. Wystawa pod tym samym tytułem w BWA w Zielonej Górze zaprasza do świata matek, artystek i akademiczek, ukazując, w jaki sposób sfery macierzyństwa, sztuki i pracy naukowej przenikają się i zderzają, na jakich zasadach współgrają ze sobą, a gdzie pozostają od siebie niezależne. W rzeczywistość wymagającą łączenia tych trzech ról wprowadzają nas Dorota Kozieradzka, Anna Panek, Irmina Staś i Maryna Tomaszewska. To osobista, szczera i niejednoznaczna opowieść o tym, w jaki sposób macierzyństwo na wielu płaszczyznach wpływa na ich twórczość – od czasu, jaki mogą na nią poświęcić, przez koncentrację i poczucie zmęczenia, aż po wybór poruszanych tematów. Idąc za Helen Charman, naukowczynią, autorką książki Mothers state poświęconej kulturowej fiksacji na temat macierzyństwa i matkowania w sztuce i literaturze, akcentują i wyjaśniają różnicę między macierzyństwem (byciem matką), a matkowaniem (opiekowaniem się innymi, niezależnie od tego, czy ich urodziliśmy, czy nie). Wystawa to kolejny rozdział w procesie ujawniania sztuki kobiet – tych zupełnie niewidocznych, zapomnianych lub tworzących za plecami artystów o wielkich nazwiskach. Poznajcie mistrzynie żonglowania rolami – matki karmicielki.
17.01-9.02.2025
Alma Mater
BWA Zielona Góra, al. Niepodległości 19
Dorota Kozieradzka, Badanie potencjału tańca oraz innych form relaksu na drodze do psychicznego balansu i cielesnego oporu przeciw wyzyskowi kapitalizmu w stanie bycia matką, kadr z filmu, 2024