10 grudnia zainaugurowano cykl spotkań z doradcami metodycznymi. Na wstępie uczestnicy zostali zapoznani z aktualnym stanem realizacji działań projektowych. Potem Piotr Wasyluk, analityk trendów, przedstawił rozważania na temat „Mentor adaptacji społecznej czy doradca kompetencji przyszłości? O trendach w obszarze doradztwa metodycznego”. W trakcie wystąpienia zaprezentował najważniejsze kierunki rozwoju doradztwa metodycznego, obejmujące m.in. doradztwo adaptacyjne, zorientowane na cele (skupione na umiejętnościach), zindywidualizowane, transformacyjne, zdalne i hybrydowe oraz zrównoważone (balans między zmianą a stabilnością).
Kolejnym punktem programu było case study, prowadzone przez Agnieszkę Włodarczak, dyrektorkę jedynego w Polsce Centrum Nauczania Zdalnego (CNK). Prezentacja koncentrowała się na nowych wyzwaniach, z którymi mierzą się nauczyciele w kontekście funkcjonowania CNK. Centrum, powołane w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030” realizowanego przez Urząd Marszałkowski w Poznaniu, wspiera placówki edukacyjne w całym województwie wielkopolskim, pomagając m.in. w rozwiązywaniu problemu braku nauczycieli.
W dalszej części spotkania Danuta Kitowska i Małgorzata Wojnarowska-Grzebień, doradczynie dydaktyczne CNK, omówiły rolę doradcy dydaktycznego we wspieraniu nauczycieli Centrum. Przedstawiły niezbędne najważniejsze kompetencje i cechy osobowościowe skutecznego doradcy dydaktycznego, który pełni jednocześnie funkcję doradcy metodycznego w CNK. Uczestnicy mieli okazję wziąć aktywny udział w dyskusji za pośrednictwem narzędzi online.
Podczas spotkania zidentyfikowano najważniejsze role i zadania doradców metodycznych:
- doradca cyfrowy – specjalista wspierający nauczycieli w efektywnym wykorzystywaniu technologii cyfrowych oraz narzędzi do nauczania zdalnego;
- doradca kompetencji przyszłości – osoba wspierająca rozwój kompetencji niezbędnych do przygotowania uczniów na wyzwania zmieniającego się rynku pracy;
- doradca innowacji edukacyjnych – ekspert wspierający wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych oraz promowanie nowatorskich metod nauczania;
- mentor adaptacji społecznej – osoba pomagająca nauczycielom w radzeniu sobie ze zmianą oraz budowaniu relacji z uczniami i ich rodzicami;
- menedżer ekosystemu edukacyjnego – koordynator współpracy między instytucjami edukacyjnymi, samorządami i organizacjami wspierającymi edukację.
Podsumowując, spotkanie stworzyło przestrzeń do wymiany doświadczeń i pogłębienia wiedzy na temat ewoluującej roli doradców metodycznych. Wnioski z wystąpień oraz wspólnych dyskusji dostarczyły inspiracji i konkretnych wskazówek, które mogą się przyczynić do rozwoju standardów pracy doradców metodycznych oraz efektywniejszego wspierania nauczycieli w procesie dostosowywania się do dynamicznych zmian w edukacji.