Ponad 50 uczniów w województwie opolskim zostało laureatami regionalnego etapu Dyktanda Niepodległościowego. Przystąpiło do niego ponad 150 uczestników podzielonych na trzy kategorie wiekowe w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
– Napisanie takiego dyktanda, to wyzwanie, ale jego celem jest też poszerzenie wiedzy historycznej – mówi Joanna Raźniewska, dyrektor Liceum Ogólnokształcącego nr 3 w Opolu oraz koordynator etapu regionalnego Dyktanda Niepodległościowego. – Tradycję Dyktanda Niepodległościowego bardzo wyraźnie wiążemy z historią odzyskania przez Polskę niepodległości. Dla każdej z grup była inna postać, o której pisali dyktando.
– Jest to poszerzanie wiedzy o takich ludziach i to buduje ducha patriotyzmu. Pisaliśmy m.in. o pani Sue Ryder, która jest nazywana „Lady of Warsaw”. W drugim etapie pisaliśmy o Marku Edelmanie – wymienia Mikołaj Kozera, z LO nr 3 w Opolu.
– Robiłam dużo zadań z interpunkcji. Dowiedziałam się też wiele o tych postaciach historyczny i o historii Polski – przyznaje Oliwia Stankowicz z PSP nr 33 w Opolu.
– Dużo czytałam o ortografii, sprawdzałam jak zapisuje się skróty i nazwy własne, które bywają problematyczne. Czytałam też trochę o historii, żeby mieć pojęcie o niektórych nazwiskach i wiedzieć jak je dobrze zapisać – mówi Martyna Miętus, LO nr 3 w Opolu.
– W tych dyktandach zawsze jest coś związanego z kulturą i informacje o takich rzeczach, o których nie czytamy na co dzień, np. coś o życiu w okresie międzywojennym czy powojennym. Młodzież dowiaduje się więcej – mówi Marzena Kowalska, polonistka z LO nr 5 w Opolu.
Uczniowie już po raz 11. napisali niepodległościowe dyktando.
Joanna Raźniewska, Mikołaj Kozera, Oliwia Stankowicz, Martyna Miętus, Marzena Kowalska:
autor: Fabian Miszkiel