Podręczniki modułowe w zróżnicowanym zespole uczniów

ore.edu.pl 1 dzień temu

Modułowe e-podręczniki to materiały, które można dowolnie modyfikować, łączyć i dostosowywać do potrzeb nauczycieli i uczniów. Są doskonałym narzędziem do pracy w zróżnicowanym zespole uczniów. Na tym aspekcie skupiliśmy się na spotkaniu online, które odbyło się 12 listopada. Uczestniczyli w nim nauczyciele biorący udział w pilotażu wdrożenia modułowych e-podręczników oraz nauczyciele pracujący na co dzień z e-podręcznikami poza pilotażem. Spotkanie poprowadzili eksperci dostępności cyfrowej w projekcie „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się” – Urszula Grygier i Łukasz Mroziński.

Prowadzący omówili, czym jest Universal Design for Learning (UDL) – koncepcja, która wywodzi się z architektury, a polega na tworzeniu środowisk, produktów i usług dostępnych dla jak najszerszego grona odbiorców. W kontekście edukacji UDL oznacza planowanie zajęć tak, aby uwzględniały one potrzeby uczniów z różnymi możliwościami poznawczymi i ograniczeniami. Eksperci zaprezentowali też, jak ta koncepcja jest realizowana w modułowych e-podręcznikach.

Podczas spotkania podkreślono, iż różnorodność zespołów klasowych to wyzwanie dla nauczycieli, ale i ogromna szansa dla uczniów. Zespoły klasowe są coraz bardziej zróżnicowane. Nauczyciele pracują z uczniami posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także z uczniami bez formalnych dokumentów, ale o odmiennych stylach poznawczych i doświadczeniach edukacyjnych. Modułowe e-podręczniki pozwalają nauczycielom skuteczniej odpowiadać na te wyzwania, ponieważ oferują zasoby dostosowane do szerokiego spektrum potrzeb. Wykorzystują różnorodne środki przekazu informacji, jak modele, diagramy, filmy czy technologie do prezentowania treści, a także zróżnicowane formy ekspresji, jak możliwość prezentacji zdobytej wiedzy w formie pisemnej, ustnej lub multimedialnej. Motywują do nauki, ponieważ umożliwiają różnorodne formy angażowania uczniów poprzez aktywności kooperatywne i personalizację procesu nauczania.

Podczas prezentacji pokazano, jak łatwo można dopasować modułowe e-podręczniki do indywidualnych potrzeb ucznia. Jest to szczególnie istotne w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy wymagają indywidualnego podejścia. Dlatego modułowe e-podręczniki spełniają nie tylko zasady UDL, ale także dostępności cyfrowej, czyli jednej z najważniejszych cech stron internetowych, aplikacji mobilnych i innych rozwiązań cyfrowych, dzięki której mogą z tych rozwiązań wygodnie korzystać także osoby o różnym zakresie słuchu, ruchu, wzroku czy zdolności poznawczych. Dostępność cyfrowa jest realizowana nie tylko przez tak podstawowe rozwiązania, jak możliwość poruszania się po materiałach jedynie dzięki klawiatury, opisy alternatywne do grafik, transkrypcje do materiałów audio, napisy i audiodeskrypcje do filmów, ale także ćwiczenia alternatywne do zadań, które nie mogą być wykonane przez uczniów z niektórymi ograniczeniami.

Zapowiedziane zostały też kolejne spotkania, które w jeszcze bardziej praktyczny sposób będą prezentowały możliwości pracy z modułowymi e-podręcznikami w zróżnicowanym zespole.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Idź do oryginalnego materiału