Minister Joanna Mucha ujawniła pierwsze rezultaty połączenia świadczenia 800 plus z obowiązkiem szkolnym dla dzieci. Jak poinformowała wiceszefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej podczas wystąpienia w Sejmie, od początku roku liczba dzieci pobierających zasiłek 800 plus zmniejszyła się o 20 tysięcy. Jest to bezpośredni efekt wprowadzenia nowych przepisów, które uzależniają wypłatę świadczenia od uczęszczania do polskiej szkoły.
Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Od 1 września 2024 roku dzieci z Ukrainy zostały objęte obowiązkiem edukacji w polskiej szkole. Dotyczy to zarówno rocznego przygotowania przedszkolnego w zerówce, jak i obowiązku szkolnego w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. Świadczenie 800 plus oraz świadczenie Dobry Start przyznawane są wyłącznie pod warunkiem, iż ich dzieci uczęszczają do polskich placówek edukacyjnych.
Przepisy przewidują jeden istotny wyjątek. Dotyczy tylko roku szkolnego 2024/2025. W tym roku uczniowie uczący się w najwyższej klasie w szkole w ukraińskim systemie oświaty nie muszą uczęszczać do polskich szkół. Mogą oni dokończyć edukację w formule online, zachowując jednocześnie prawo do świadczeń.
Przedstawiono nowe dane
Minister Mucha przedstawiła również najnowsze dane dotyczące napływu ukraińskich uczniów do polskiego systemu edukacji. Od września do polskich szkół dołączyło 33 tysiące nowych dzieci ukraińskich. To znaczący wzrost, choć jak zastrzega minister, liczby te stale się zmieniają. Dla porównania, w 2022 roku w polskim systemie było maksymalnie 200 tysięcy dzieci ukraińskich. W 2023 roku liczba ta spadła do 183 tysięcy, a w tej chwili wynosi około 185 tysięcy.
„Wiemy więc, iż wprowadzenie obowiązku szkolnego, połączenie go z 800 plus spowodowało już pierwszą weryfikację pobierania tego zasiłku” – podkreśliła wiceminister Mucha. Nowe przepisy realizują podwójny cel. Z jednej strony pozwalają na weryfikację rzeczywistej liczby uprawnionych do świadczeń, z drugiej wspierają integrację dzieci ukraińskich z polskim systemem edukacji.
Wprowadzone zmiany pokazują, iż powiązanie świadczeń socjalnych z konkretnymi wymogami może skutecznie weryfikować system wsparcia społecznego. Jest to szczególnie istotne w kontekście integracji uchodźców. Zapewnia im również odpowiedni dostępu do edukacji, ale jednocześnie zachowuje kontrolę nad wydatkami publicznymi.