"Postacie" Wiktora Gutta w Polach Magnetycznych w Warszawie

magazynszum.pl 1 rok temu

Postacie jest czwartą indywidualną wystawą Wiktora Gutta w galerii, która składa się z wyboru prac z lat 1990/2000, oraz najnowszych rzeźb warszawskiego artysty.

“ W latach 1969 – 2022 poświęciłem 38 swoich prac postaciom, które z różnych powodów były mi bliskie. Brat, matka, zaprzyjaźnieni artyści, a także postacie ze świata sztuki oraz historii i religii.

To były różne formy – od klasycznie rozumianej rzeźby poprzez fotografie, film, instalacje czy efemeryczne i dokumentowane działania. Dobór postaci wynikał z potrzeby bliskości, przyjaźni, czy ciekawości. Czasami był to wizualny komentarz do zjawisk czy osób, które społecznie stanowiły dla mnie ucieleśnienie zła. […]

Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Andy Warhol Street, 2019, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka

Ważną częścią moich najnowszych rzeźb stanowił kontekst natury. Postacie Oskara Hansena, Aldousa Huxleya, George’a Orwella, Mariny Abramović, Cudjo Lewis, Hermana Nitscha czy Pani Leokadii umieściłem w otaczającym mnie środowisku drzew, roślin, pór roku. Natura aktywnie formowała wniesione formy rzeźbiarskie. Nasycała faktury i powierzchnie swoim kolorem i trudnym do nazwania duchem. Stawały się bytem pośrednim między Naturą a mną. Kontekst natury diametralnie różny od kontekstu miasta, wyznaczał zupełnie inne odniesienia przestrzenne i zmysłowe: nisko – wysoko, daleko – blisko, ciepło – zimno, żywe – martwe, mokre – suche i wiele innych. Ważna była dla mnie stała obecność tych prac w naturze, bo wtedy wszystkie zmiany i kontrasty objawiały się w całym cyklu dobowym i rocznym. Tą zmianę percepcji opisał Huxley i tak się stało z poświęconą jemu rzeźbie. W filmie pokazującym powstawanie tej pracy, relacja rzeźby do tła natury zmieniła się po wyciszeniu dźwięku szumiących drzew. Ujawniał się inny wymiar przestrzeni. Tło natury i pierwszoplanowa rzeźba stały się jednością. […]

Wszystkie postacie, z którymi podjąłem dialog poprzez różne formy i media, są obecne w mojej wyobraźni i emocjach. Towarzyszą mi na co dzień, są drogowskazem etycznym i mają wpływ na to, jak postrzegam świat wokół mnie.”

W. G.

Wiktor Gutt, Oluale Kossola, zwany także Cudjo Lewis, 2021, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Oluale Kossola, zwany także Cudjo Lewis, 2021, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Oluale Kossola, zwany także Cudjo Lewis, 2021, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Pocałunek (Chrystus i Judasz), 2004, fotografia obracająca się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Oskar Hansen, 2020, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Oskar Hansen, 2020, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, W 156 rocznicę urodzin Roentgena, 2002, wystawa „Postacie”, fotografia pomalowanej twarzy Julii Gutt, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, W 156 rocznicę urodzin Roentgena, 2002, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Kobieta Freuda, 2008, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Pożegnanie z matką, 1998, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, George Orwell, 2020, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Pani Leokadia, 2021, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Pani Leokadia, 2021, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Adam Teo Żmijewski jako rzeźba, 2018, fragment Rozmowy wizualnej z Arturem Żmijewskim prowadzonej od 2013 roku, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Głębiaperwersyjnegozła (Hitler i Stalin), 1998, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Bielizna (Hitler i Stalin), 1998, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Światło dla Rubensa, 1994, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Herman Nitsch, 2021, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka

Wiktor Gutt (ur. 1949 w Warszawie) ukończył w 1974 r. warszawską ASP, gdzie w tej chwili prowadzi pracownię rzeźby na wydziale Wzornictwa i katedrze Mody. Studiował rzeźbę u prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena, przyczyniając się wraz z innymi byłymi studentami do rozwoju i twórczej dekonstrukcji hansenowskiej teorii Formy Otwartej. W wyniku tej pedagogiki zrezygnował z rzeźby rozumianej wyłącznie jako kompozycję zamkniętą w bryle, ale rzeźby jako obiektu otwartego na zmienność otaczającej ją natury. Zainspirowany myślą filozofów (Lévinas, Rosenzweig) i antropologów (Mauss, Lévi Strauss, Paulin, itp.) i ich pracami nad „społecznościami pierwotnymi”, skupił swoją praktykę, na efemerycznych malowaniach na ciele, rejestrowanych fotografią czy kamerą. Komunikacja niewerbalna stała się podstawą jego aktywności artystycznej. W latach 1970 jako pierwszy polski artysta Neoawangardy zajął się twórczością dziecka. Do jego najważniejszych dzieł należą Wielka rozmowa (1972), Kultura niszcząca (1977), Wyrazy na twarzy (1981) – zrealizowane we współpracy z Waldemarem Raniszewskim (1947-2005) –, cykle rzeźb i fotografii Viva la muerte, Postacie (1969-teraz) oraz cykl Inicjacje dziecięce który kontynuuje do dzisiejszego dnia. Prace Gutta znajdują się w zbiorach publicznych Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowy w Krakowie.

Mieszka i pracuje w Warszawie i na wsi Biadaczka.

Idź do oryginalnego materiału