Rytuał łączy czy dzieli? do 6.09.2024 Warszawa

nn6t.pl 1 miesiąc temu

Fundacja Ziemniaki połączyła w wyniku open calla trójkę artystów: Ernesta Borowskiego, Kacpra Grenia i Agnieszkę Strzeżek; a twórczyni Galerii Stroboskop Katie Zazenski zaprosiła ich na wspólną wystawę. Nie narzuciła tematu, motywu przewodniego. Miał on się wyłonić ze spotkań, dyskusji i ograniczeń jakie stawia mała przestrzeń garażu, w którym mieści się Stroboskop. W tym procesie pojawiły się tematy, które interesują całą trójkę: rytuał, queer, język, usta. I w sumie najważniejszy okazał się ten pierwszy, to jak performujemy siebie i wspólne bycie.

Agnieszka Strzeżek jest samodzielną matką Jerzyka i osobą artystyczną, która stara się jakoś odnaleźć w świecie sztuki. Jest to bardzo trudne, bo wychowywanie dziecka nie sprzyja tak nieregularnej pracy, z nieregularnymi dochodami. Musi korzystać z pomocy mamy i babci, które światopoglądowo są bardzo daleko od niej. Jej sztuka opowiada o tych doświadczeniach: przekształcania rodziny, postrzegania macierzyństwa i próby przetrwania, zachowania siebie. Wzruszająca jest jej praca wideo, w której szyje z babcią swoją autorską, alternatywną suknię ślubną. Może nie zaprosiła jej na ślub czy komunię synka, ale stara się tworzyć nowe, wspólne rytuały.

Ernest Borowski jest digitalowym artystą, który zapragnął wyjść poza pracę na ekranie komputera i zaczął eksperymentować z rzeźbą w samoutwardzalnej glinie. Na wystawie poszedł w stronę organicznej, ludzko–nieludzkiej perspektywy, w której język ma swoje fizyczne oblicze – języka w ustach. Katie Zazenski pisze: Język – nazywając, domagamy się widzialności. Usta – w ich porowatości porozumiewamy się i zmieniamy.

Kacper Greń, artysta-badacz i projektant graficzny, motywem przewodnim swoich najnowszych prac uczynił hiacynta. Ten piękny kwiat – symbol queeru pojawia się m.in. na sztandarze, który ma promować ideę w przestrzeni publicznej i znaczkach Poczty Polskiej, queerujących polską ikonosferę. To pojemny symbol, który łączy w sobie motyw mitologiczny z polską lokalnością, akcją Hiacynt. Pomyślałem, iż zwielokrotnienie tego hiacynta nada mu moc. Może stanie się symbolem równoległym do tęczy, która budzi tak duże emocje – mówi Kacper.

Rytuału wspólnej wystawy dopełnia obiekt, który Agnieszka, Ernest i Kacper stworzyli razem – piętrowa patera, która znakomicie sprawdziła się podczas wernisażu.

02.08–6.09.2024
Ernest Borowski, Kacper Greń, Agnieszka Strzeżek. Whispers straight to the belly / Z wierzchu niezrozumiałość
Stroboskop, Warszawa, ul. Siewierska 6
www.stroboskopartspace.com

Sztandar Kacpra Genia w Stroboskopie, fot. Agnieszka Kowalska

Hiacynt w centrum sztandaru z poszwy na kołdrę, fot. Kacper Greń

Praca Ernesta Borowskiego na wystawie w Stroboskopie, fot. Agnieszka Kowalska

Praca Agnieszki Strzeżek na wystawie w Stroboskopie, fot. Agnieszka Kowalska

Praca Kacpra Grenia na wystawie w Stroboskopie, fot. Agnieszka Kowalska

Idź do oryginalnego materiału