Szkoła. Będzie łatwiej zostać nauczycielem. MEN szykuje spore zmiany. Chodzi o kwalifikacje kadry

gazeta.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: Fot. Piotr Skórnicki / Agencja Wyborcza.pl


Czy uczniowie mogą w szkole otrzymać pomoc psychologiczną? Teoretycznie powinni, ale w praktyce nieczęsto mają możliwość z niej skorzystać. Wszystko przez brak nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami. Jednak to już niedługo ma się zmienić.
Wiceministerka edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz poinformowała, iż resort edukacji w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmodyfikuje standardy kształcenia nauczycieli. Ściślej rzecz biorąc, chodzi o to, aby więcej pedagogów miało wykształcenie psychologiczne i mogło nieść dzieciom wsparcie. Co za tym idzie, zostaną zmienione przepisy dotyczące kwalifikacji wymaganych w zawodzie nauczyciela.


REKLAMA


Zobacz wideo Psychologowie nie chcą pracować w państwowych szkołach. W 450 gminach w Polsce nie ma na stałe psychologa


Szykuje się zmiana przepisów. Więcej nauczycieli z kwalifikacjami psychologicznymi
Jak podaje serwis Portal Samorządowy.pl, rząd chce, aby w szkołach i przedszkolach było więcej nauczycieli na stanowiskach psychologów. Co za tym idzie, wprowadzone zostaną następujące zmiany (za serwisem Portal Samorządowy.pl):


możliwość odbycia przez absolwentów psychologii darmowych, finansowanych z budżetu państwa studiów kwalifikacyjnych podyplomowych na kierunku "Psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym",
wdrażanie do praktyki edukacyjnej Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW), czyli poprawa dostępności usług edukacyjnych w szkołach ogólnodostępnych dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.


Równolegle do procesu monitorowania poziomu kwalifikacji zatrudnionych specjalistów, inicjujemy prowadzenie projektów i działań szkoleniowych, których celem jest podnoszenie kompetencji nauczycieli specjalistów, w tym psychologów. Kierujemy się przy tym zasadą upowszechniania praktyk o potwierdzonej skuteczności i opartych na naukowych teoriach (evidence-based practice)


wyjaśniła wiceministerka Paulina Piechna-Więckiewicz w odpowiedzi na prośbę Rzeczniczki Praw Dziecka Moniki Horny-Cieślak, która w październiku 2024 r. zwróciła się do MEN o staranną analizę problemu dostępności psychologów w szkołach i przedszkolach.


Będzie więcej psychologów w szkołach. Dzieciom łatwiej będzie uzyskać pomoc
Opisane powyżej zmiany mają na celu poprawę dostępności pomocy psychologicznej dla dzieci w szkołach i przedszkolach. To jest o tyle ważne, iż uczniów potrzebujących takiego wsparcia jest naprawdę wielu, a nauczycieli psychologów niestety bardzo mało. Zdarza się nawet, iż dana placówka w ogóle nie ma psychologa, choć powinna go zatrudnić. Dlatego rząd chce zmienić przepisy tak, aby było to możliwe.


Zmiany ukierunkowane będą na opisanie wymagań dotyczących przygotowania pedagogicznego psychologów. Ich wprowadzenie umożliwi uznanie kwalifikacji do pracy w oświacie szerszej grupie absolwentów studiów psychologicznych przy zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia


- tłumaczy resort edukacji.
Idź do oryginalnego materiału