Ulga dla pracujących seniorów jest przeznaczona dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, pozostają aktywni zawodowo. Musimy jednak wiedzieć, jakie warunki powinny zostać spełnione, aby móc skorzystać z zerowego PIT-u dla seniora. Podpowiadamy, komu przysługuje ulga dla pracujących seniorów i jak o nią wnioskować.
Na czym polega ulga dla seniorów? To warto wiedzieć
Ulga dla seniorów, którzy pracują, jest ulgą obowiązującą już od 1 stycznia 2022 roku. Została ona uregulowana w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT. Umożliwia ona zwolnienie z podatku dochodowego niektórych przychodów, które osiągają podatnicy.
W tym przypadku kwota przychodu nie może przekraczać 85 528 złotych brutto w danym roku podatkowym. o ile przekroczony zostanie ten limit ulgi, to może zostać zastosowana kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 złotych. W praktyce oznacza to, iż seniorzy korzystający z tej możliwości zapłacą podatek dopiero wtedy, kiedy ich przychody przekroczą w roku kalendarzowym 115 528 zł brutto.
Należy jednak pamiętać, że zwolnienie to, dotyczy przychodów, pochodzących z:
- umów zleceń zawieranych z firmą,
- pracy na etacie - umowa o pracę, spółdzielczy stosunek pracy, stosunek służbowy oraz praca nakładcza,
- zasiłku macierzyńskiego,
- działalności gospodarczej - musi być opodatkowana według skali podatkowej, podatku liniowego, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, korzystającej z ulgi IP Box.
Czytaj również: Chcesz zmienić termin wyjazdu do sanatorium? Sprawdź, jak to zrobić, by nie stracić pieniędzy
Kto może skorzystać z ulgi podatkowej? Nie przysługuje ona wszystkim seniorom
Nie każdy może jednak skorzystać z tej ulgi. Do osób, które są uprawnione do niej, należą kobiety po 60. roku życia oraz mężczyźni po 65. roku życia. W dodatku pomimo nabycia uprawnienia nie otrzymują oni:
- emerytury lub renty rodzinnej z ZUS,
- emerytury lub renty rodzinnej z KRUS,
- emerytury lub renty rodzinnej z mundurowych systemów ubezpieczeń,
- świadczeń pieniężnych w związku ze zwolnieniem ze służby stałej funkcjonariusza służby mundurowej,
- uposażenia przysługującego sędziemu w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego.
W jaki sposób wnioskować o zwolnienie z podatku? Te dokumenty musisz dostarczyć
Senior, który chce skorzystać z ulgi, musi złożyć odpowiednie oświadczenia, a następnie przekazać je do pracodawcy. Jest to dokument, który można zredagować samodzielnie. W oświadczeniu tym musimy poinformować o tym, iż spełniliśmy warunki, które konieczne są do zastosowania ulgi.
Oprócz tego w składanych dokumentach należy zawnioskować przy poborze zaliczek podatkowych o zwolnienie z podatku. Istotnym elementem jest również dołączenie klauzuli, brzmiącej następująco: "Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".
Zobacz też:
Szukają 100 pracowników. Płacą 6 tysięcy na rękę, ale chętnych brakuje
Duże zmiany w prawie spadkowym. Te osoby nic nie dostaną
Te stare telefony są teraz warte krocie. Każdy z nas ich używał