Punkty są przyznawane za dobre zachowanie, a analogicznie - odejmowane za złe. Brzmi dobrze, prawda? Niestety nie do końca. Jak wskazuje rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak, jest to krzywdzące dla dzieci, szczególnie tych z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dlatego Horna-Cieślak apeluje o zniesienie oceny zachowania w takiej formie, zwłaszcza iż w tej chwili wychowawcy nie mają na nią adekwatnie żadnego wpływu.
REKLAMA
Zobacz wideo Czy w polskiej szkole muszą być oceny? "Można w inny sposób ocenić ucznia niż liczbą"
"Tylko liczą punkty". Rzeczniczka wskazuje negatywne aspekty oceny zachowania
Jak podaje serwis Portal Samorządowy.pl, obecne punktowe oceny zachowania uczniów są bardzo niesprawiedliwe. Po pierwsze są wystawiane niezależnie od zdania wychowawców i nauczycieli. "Rola wychowawcy sprowadza się wyłącznie do ustalenia liczby punktów, a następnie odczytania, jaką ocenę określone w statucie szkoły kryteria przypisują do tej liczby punktów" - tłumaczy rzeczniczka Praw Dziecka.
Dodała też, iż system punktowy jest niesprawiedliwy dla dzieci z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak np. spektrum autyzmu, zespół Touretta, ADHD czy ADD. Takim uczniom obniża się ocenę zachowania z powodów niezależnych od nich. Dlatego Horna-Cieślak apeluje o wprowadzenie wystawiania ocen sprawowania według innych kryteriów. Tak, aby nauczyciele mieli na to realny wpływ.
Co obejmuje ocena zachowania? Wcale nie zbieranie zakrętek czy makulatury
Wspomnieliśmy powyżej, iż często uczniowie dostają punkty za takie aktywności jak zbieranie nakrętek czy makulatury. Jednak zgodnie z artykułem 11. ustawy Prawo Oświatowe, ocena zachowania ucznia obejmuje kilka różnych aspektów. Są one następujące:
wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
dbałość o honor i tradycje szkoły;
dbałość o piękno mowy ojczystej;
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
okazywanie szacunku innym osobom.