W rozmowie z Leną Gontarek z weekend.gazeta.pl pedagożka i socjolożka, prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska tłumaczy, jak głęboko zakorzenione stereotypy płciowe wpływają na rozwój i samoocenę dziewczynek. Od najmłodszych lat uczone są, iż mają być "ładne i ciche", a ich wartość zależy od opinii otoczenia. W efekcie często rezygnują z marzeń, przywództwa czy samostanowienia, zanim jeszcze wejdą w dorosłość.
REKLAMA
Zobacz wideo Tak Małgorzata spędza czas z dziećmi. "Regularnie rozgrywamy mecze"[materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]
Zamiast odwagi – grzeczność. Trening uległości zaczyna się wcześnie
Rodzina, przedszkole, rówieśnicy, media – wszystkie te środowiska uczą dziewczynki, iż mają być spokojne, ładne i miłe. Za energię i niezależność rzadko dostają nagrody, częściej karcące spojrzenia. Już w okolicach piątego roku życia wiele z nich zaczyna wątpić, iż mogą być tak samo zdolne, odważne i sprawcze jak chłopcy. Zaczynają skupiać się na spełnianiu cudzych oczekiwań, a nie na rozwijaniu własnych potrzeb i pasji.
W grupie rówieśniczej liczy się wygląd. I konformizm
Choć dom może być wspierający, to rówieśnicy gwałtownie uczą zasad "rynku kobiecości": być szczupłą, ładną, do lubienia. Dziewczynki, które się nie wpisują w te oczekiwania, słyszą, iż są dziwne lub nie dość fajne. Presja wyglądu i podobieństwa do reszty sprawia, iż coraz trudniej im wyrażać siebie. Ich poczucie wartości staje się kruche, uzależnione od zewnętrznych ocen i like’ów.
Dorośli też robią swoje. "Udało ci się" odbiera sprawczość
Szkoły, media i język publiczny rzadko promują dziewczęta jako osoby sprawcze. Mówi się o nich, iż "udało im się coś osiągnąć", jakby przypadkiem. Kobiety wciąż częściej widzą mężczyzn w rolach decyzyjnych, a żeńskie formy zawodów wzbudzają śmiech, gdy dotyczą prestiżu i władzy. Wszystko to sprawia, iż dziewczynki od dziecka uczą się, iż nie są wystarczająco dobre, żeby sięgać po więcej, mimo iż mogłyby.
Zgadzasz się z tym, iż stereotypy płciowe wpływają na rozwój i samoocenę dziewczynek? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.