Cross Bone Clipper – nie pamiętasz tego statku LEGO?

ciekaweklocki.pl 2 lat temu

Cross Bone Clipper to jeden z najmniejszych statków pirackich LEGO. I według wielu zdecydowanie najbrzydszy z nich. Pewnie o nim nie słyszałeś, ale nic dziwnego, gdyż nie był przeznaczony na polski rynek.

Najbrzydszy starek piracki LEGO

Żaglowiec Cross Bone Clipper o numerze katalogowym 6250 pochodzi z 1997 roku i nigdy nie był oferowany w oficjalnej europejskiej dystrybucji. Statek był za to dostępny na rynku US, podobnie jak 3 inne zestawy z serii Pirates I z roku 1997. Jego ograniczenie do rynku północnoamerykańskiego nie jest czymś dziwnym dla LEGO w połowie lat 90. – m.in. w 1995 r. wydano tam 3 sety Unitron, a rok później całą (ale niewielką) frakcję Castle o nazwie Dark Forest. O ile tych trochę szkoda, to dobrze, iż Cross Bone Clipper nigdy nie zagościł na polskich półkach sklepowych, a tym samym w naszych starych książeczkach LEGO. Niejeden dzieciak miałby przez niego nocne koszmary!

Pirates – katalog US 1997. Źr.: LEGO

Cross Bone Clipper vs inne żaglowce

Statek ten jest po prostu brzydki! Ma pstrokate kolory, a klocki do jego budowy zostały ułożone dość chaotycznie. Wygląda to trochę tak, jakby był „ulepiony” (nie przechodzi mi w tym przypadku słowo „zaprojektowany”) z części, które były dostępne akurat „pod ręką”. Nieważne, w jakich kolorach, ważne, żeby „jakoś” pasowały. Cóż, być może rynek US rządzi się innymi prawami, stąd taki misz-masz w okręcie 6250. Porównamy sobie jego i kilka innych pirackich jednostek LEGO (żeby się nie nad nim nie pastwić, weźmy pod uwagę tylko te mniejsze okręty) – widać różnicę.

Cross Bone Clipper 6250. Źr.: LEGO
Renegade Runner 6268. Źr.: LEGO
Imperial Flagship 6271. Źr.: LEGO
Armada Flagship 6280. Źr.: LEGO

Zacznijmy jednak od początku. Zestaw składa się z 141 elementów i 3 minifigurek. Pod względem liczby klocków nieco ustępuje o 4 lata starszemu Renegade Runner (163 części, 3 ludziki), ale nie to jest w nim wadą. Renegade Runner miał oczywiście swoje minusy, jak np. brak steru (sic!), ale kolorystycznie i wizualnie idealnie pasował do wczesnych zestawów z serii Pirates I. Cross Bone Clipper to już jej końcówka, gdyż wprowadzenie do sprzedaży Imperial Armada i lifting serii w 1996 r. dosłownie utopiło piratów LEGO. W 1997 roku zdecydowano się na jedynie 4 nowe zestawy ograniczone do rynku US.

Cross Bone Clipper nie jest tani!

Kadłub Cross Bone Clipper składa się z 2 elementów (dziób i rufa), które były dostępne w 3 innych zestawach, ale w odmiennych kolorach. Tutaj mamy do czynienia z czernią i zielenią. Na pokładzie znajdują się także liczne czerwone akcenty przełamane żółtym kolorem. Jak na ironię, ten brzydal jest na rynku wtórnym bardzo drogi! Z jednej strony jest to prawdopodobnie spowodowane ograniczoną dystrybucją, ale też przez użycie klocków w unikatowych kolorach. Weźmy pod uwagę dzisiejsze (stan na 04.11.2022) ceny z bricklinka:

  • rufa (w tym kolorze tylko w tym zestawie) – ok. 70 zł
  • dziób (w tym kolorze tylko w tym zestawie) – ok. 85 zł
  • flaga (w 5 zestawach) – ok. 120 zł
  • żagiel (w tym kolorze tylko w tym zestawie) – ok. 355 zł
  • czerwony klocek 30033 (w tym kolorze tylko w tym zestawie) – ok. 371 zł
Klocek LEGO 30033. Źr.: bricklink

Na tych samych elementach kupowanych na sztuki wychodzi 1001 zł… o ile jednak szukałbyś tego okrętu do swojej kolekcji, to właśnie kwota ok. 1000 zł zwykle pozwoli na nabycie kompletnego zestawu 6250. W tej cenie możesz także szukać starszych, większych i nieporównywalnie lepiej wyglądających okrętów Caribbean Clipper czy Imperial Flagship, a ponad dwukrotnie mniej kosztują nowe żaglowce z Creatora 31109 Pirate Ship i 31132 Viking Ship and the Midgard Serpent.

Podsumowując: Cross Bone Clipper to bodaj najrzadszy i – choć o gustach się nie dyskutuje – najbrzydszy statek piracki z serii LEGO Pirates I. Zadebiutował w 1997, a rok później LEGO nie wydało już żadnego pirackiego zestawu. Po latach na krótko powstały serie Pirates II oraz Pirates III, a między nimi oparta na licencji Pirates of the Caribbean. Patrząc jednak na stare zestawy, wydaje się, iż złoty wiek piratów przypada na lata 1989-1994.

Idź do oryginalnego materiału