Hiszpanie są gotowi zaprzestać standardowych praktyk, takich jak marketing lalek wyłącznie dla dziewczynek czy samochodów dla chłopców.
Także kolor różowy nie będzie dłużej przypisany do konkretnych zabawek kojarzonych z dziewczynkami.
Zabawki wolne od stereotypów mają pozwolić dzieciom bawić się z pełną swobodą i rozwijać swój potencjał.
Koniec z podziałami
1 grudnia hiszpański rząd wprowadził kodeks zakazujący wykorzystywania w reklamach zabawek stereotypów związanych z płcią oraz seksualizujących kontekstów. Porozumienie zostało podpisane między Rządem Hiszpanii, Hiszpańskim Stowarzyszeniem Producentów Zabawek oraz niezależną organizacją reklamodawców Autocontrol.
Reklamodawcy zobowiązali się nie tylko do rezygnacji z sugerowania płci odbiorców zabawek np. poprzez kolor, osoby występujące w reklamach czy opis, ale także do starań o stosowanie niedyskryminującego języka oraz przedstawianie pozytywnych wzorców do naśladowania, wspierających równość płci.
Zabawki są dla dzieci
Nowe przepisy wynikają z przeprowadzonej na zlecenie rządu w 2020 r. analizy, która wykazała, jak wygląda hiszpański rynek zabawek. Wnioski: w reklamach zabawek dla dzieci, pełno jest stereotypów związanych z płcią. Na przykład 34 proc. reklam dotyczących zawodu skierowanych do dziewcząt pokazywało oferty pracy związane z sektorem kosmetycznym. Do nich także były kierowane zabawki związane z opieką nad dzieckiem czy pracami domowymi. Z drugiej strony 50 proc. reklam tego samego rodzaju dla chłopców przedstawiało pilotów, policjantów lub żołnierzy.
Ministerstwo ds. konsumentów wielokrotnie podkreślało w prowadzonych kampaniach, iż zabawa kształtuje osobowość dzieci i jest niezwykle ważna dla początkowego rozwoju człowieka, w związku z czym powinna być wolna od "stereotypów utrwalających tradycyjne role płciowe.
Różowy nie tylko dla dziewczynek
Zgodnie z nowymi regulacjami od dzisiaj zabawki nie powinny być prezentowane jako przeznaczone wyłącznie dla jednej płci lub drugiej. Przepisy zabraniają choćby używania różu do sprzedaży "zabawek dla dziewczynek" i niebieskiego do sprzedaży "zabawek dla chłopców".
Oprócz tego przekazy reklamowe mają "używać języka inkluzywnego, przedstawiać pozytywne wzorce do naśladowania i stymulować zdrową, odpowiedzialną i zrównoważoną konsumpcję"- mówi jasno nowy kodeks. Zgodnie z porozumieniem, zabawki powinny promować "pluralistyczny, egalitarny i wolny od stereotypów wizerunek nieletnich".
"Zabawki wolne od stereotypów pozwalają dzieciom bawić się z pełną swobodą i w pełni rozwijać swój potencjał jako dorośli" – powiedział w oświadczeniu Alberto Garzon, hiszpański minister ds. konsumenckich i dodał - "Musimy kłaść nacisk na niestereotypowe przekazy, ponieważ reklama skierowana do dzieci pomaga również kształtować ich tożsamość".