Sztuczna inteligencja, elastyczność pracy, jawność wynagrodzeń, lifelong learning czy niepewność to przykłady pojęć, które trafiły do drugiego etapu plebiscytu „HR-owe Słowo Roku 2025”. Spośród zgłoszonych przez internautów słów i wyrażeń kapituła plebiscytu wyłoniła dziesięć terminów, które najlepiej definiowały zmiany i wyzwania rynku pracy w mijającym roku. W zestawieniu znalazły się hasła związane z technologią, transformacją organizacyjną, nowymi regulacjami i kompetencjami przyszłości. Otwarte głosowanie trwa do 31 grudnia – każdy może mieć wpływ na to, które z pojęć najmocniej wpisało się w codzienność działów HR, menedżerów, pracowników i kandydatów.
Na początku grudnia 2025 r. internauci zgłaszali słowa i wyrażenia, które według nich najlepiej oddawały najważniejsze trendy i tematy definiujące branżę HR w 2025 roku. Spośród kilkudziesięciu propozycji kapituła plebiscytu, złożona z ekspertów rynku, przedstawicieli organizacji pracodawców oraz mediów zajmujących się tematyką HR, wyłoniła 10 pojęć. Inicjatywa ponownie należy teraz do internautów – głosowanie na trzy najważniejsze słowa roku już się rozpoczęło i potrwa do 31 grudnia 2025 roku. Organizatorem plebiscytu na HR-owe Słowo Roku jest Gi Group Holding.
– Plebiscyt pozwala podsumować najważniejsze zjawiska mijającego roku. Dzięki niemu wiemy, jakie pojęcia są ważne dla pracodawców, pracowników, kandydatów, rekruterów i menedżerów. Daje to szerszy obraz zachodzących zmian i pomaga wskazać trendy oraz zjawiska, które będą istotne w najbliższej przyszłości. To także cenna wskazówka dla całej branży HR – pokazuje, jak zmieniają się oczekiwania wobec organizacji i jakie kompetencje będą najważniejsze w nadchodzących latach – mówi Marcos Segador Arrebola, dyrektor zarządzający Gi Group Holding w Polsce.
Finałowa dziesiątka plebiscytu: o czym mówił HR w mijającym roku?
W ubiegłorocznej edycji plebiscytu HR-owym Słowem Roku została sztuczna inteligencja, która w ostatnich latach wyraźnie zaznaczyła swoją obecność w obszarze HR. Wśród najpopularniejszych pojęć znalazły się również: jawność wynagrodzeń, a także ChatGPT i odporność psychiczna, wskazując jednocześnie na rosnące znaczenie technologii oraz potrzeby wzmacniania dobrostanu pracowników.
Wyłonione hasła trafnie odzwierciedlają kierunki, w jakich zmieniał się rynek pracy i branża HR w 2025 roku. Wśród finałowych pojęć znalazły się w tym roku zarówno odniesienia do rosnącego wpływu technologii (np. AI), jak i do transformacji wewnętrznych procesów w organizacjach (efektywność, optymalizacja). Nie zabrakło też słów oddających dynamiczne i niepewne otoczenie rynkowe (elastyczność, niepewność). Listę uzupełniają terminy związane z nowymi regulacjami i odpowiedzialnością pracodawców (jawność wynagrodzeń, PIP – Państwowa Inspekcja Pracy), rozwojem kompetencji (lifelong learning), różnorodnością w miejscu pracy (neuroróżnorodność), a także ewolucją modeli organizacji pracy (outsourcing).
Pełna lista słów, na które można oddać głos w plebiscycie, to:
• Sztuczna inteligencja (AI) coraz wyraźniej zmienia sposób działania działów HR, od rekrutacji, przez analizę danych, po wsparcie w podejmowaniu decyzji. W 2025 roku nie mówimy już o potencjale tej technologii, ale o jej realnym, codziennym zastosowaniu w procesach HR.
• Efektywność to pojęcie, które w 2025 roku wyraźnie zyskało na znaczeniu. Coraz częściej mówi się o niej w kontekście organizacji pracy, przejrzystych struktur i świadomego zarządzania czasem oraz zadaniami.
• Elastyczność stała się naturalnym elementem podejścia do pracy, obejmuje nie tylko miejsce i czas jej wykonywania, ale też sposób myślenia o rolach i strukturach zespołowych oraz formach świadczenia pracy.
• Jawność wynagrodzeń pozostaje istotnym tematem w kontekście zmian regulacyjnych oraz rosnących oczekiwań pracowników. Dla działów HR oznacza to potrzebę porządkowania polityk płacowych i komunikacji w obszarze wynagrodzeń.
• Lifelong learning staje się kluczową odpowiedzią na zmieniające się wymagania rynku pracy. Wspieranie ciągłego rozwoju kompetencji na różnych etapach kariery to jedno z głównych zadań działów HR, które coraz częściej pełnią rolę inicjatorów i koordynatorów procesów edukacyjnych w organizacji.
• Neuroróżnorodność staje się ważnym elementem podejścia do różnorodności i inkluzywności w miejscu pracy. Organizacje dostrzegają wartość wynikającą z odmiennych sposobów myślenia, przetwarzania informacji i współpracy, co wpływa na sposób budowania zespołów i projektowania środowiska pracy.
• Niepewność to pojęcie silnie związane z dynamicznymi zmianami w otoczeniu gospodarczym, prawnym i technologicznym. Ma bezpośredni wpływ na sposób planowania zatrudnienia, podejmowania decyzji kadrowych oraz prowadzenia komunikacji wewnętrznej w organizacjach.
• Optymalizacja stała się jednym z głównych trendów w zarządzaniu zarówno procesami HR, jak i strukturą organizacyjną czy kosztami pracy. To nie tylko reakcja na ponoszone koszty, ale przede wszystkim świadome dostosowywanie zasobów i działań do zmieniających się priorytetów biznesowych.
• Outsourcing jest narzędziem pozwalającym firmom skuteczniej reagować na zmienność i złożoność procesów HR. Przekazywanie wybranych zadań zewnętrznym partnerom pomaga odciążyć wewnętrzne zespoły i skupić się na obszarach o największym znaczeniu dla biznesu.
• (PIP) Państwowa Inspekcja Pracy znalazła się wśród finałowych pojęć w związku z rosnącą uwagą poświęcaną zgodności z przepisami prawa pracy. Dla HR temat ten wiąże się z porządkowaniem procesów, dokumentacji i praktyk zatrudnienia.
Organizatorzy i partnerzy
Inicjatorem i organizatorem akcji jest Gi Group Holding ze spółkami: Gi Group, Grafton Recruitment, Wyser Executive Search. Partnerzy plebiscytu: Federacja Przedsiębiorców Polskich, Polskie Forum HR oraz Konfederacja Lewiatan. Działania są realizowane przez zespół marketingu i komunikacji Gi Group Holding przy współpracy z agencją Triple PR.
Więcej informacji o plebiscycie i link do głosowania: https://www.surveymonkey.com/r/HRoweSlowo2025
Źródło: Gi Group Holding w Polsce















