Song z Opery za trzy grosze Bertolda Brechta, zaczynający się od słów Rekin zęby ma na wierzchu pełen jest dramatycznych zdarzeń, o których ludzie mówią, ale dowodów na zbrodnie brak. Przeszłość przesiana przez filtry wspomnień, snów, rodzinnych kronik i relacji świadków fascynuje Przemka Czepurko, który tak właśnie zatytułował swoją wystawę. Brechta tłumaczył m.in. Władysław Broniewski, który opiewał też w swoich wierszach Karola Świerczewskiego. Stworzone przez Przemka Czepurko drewniane popiersie generała w niczym nie przypomina zrzucanych z cokołów klasycznych pomników. Pozbawione jest militarnych atrybutów, historycznego kontekstu, cech płciowych i rysów twarzy. Pamięć się zamazała.
Obrazy Przemka Czepurko wypełniają zdarzenia, często dramatyczne, jak z koszmarnego snu czy dziecięcych rysunków, rozgrywające się zarówno współcześnie, w skali mikro, osobistej, jak i tej z kart podręczników historii. Opowiedziane w rozmaitych estetykach, które dodatkowo gubią tropy i plączą zeznania.
31.01–10.03.2025
Przemek Czepurko, Rekin zęby ma na wierzchu
Galeria Piana, Kraków, ul. Długa 15
www.pianagallery.com

Przemek Czepurko, Są piękniejsze, 2023