„Pomniki” – wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej

magazynszum.pl 1 miesiąc temu

„Pomniki” to seria obiektów w przestrzeni dziedzińca zabytkowego budynku Akademii Tarnowskiej. Poszczególne realizacje odnoszą się do wybranych, podstawowych pojęć z obszaru sztuk wizualnych (linia, plama, rytm, kontrast, ruch, kolor, bryła, punkt, faktura) i są próbą redefinicji pojęcia oraz formy pomnika z jego tradycyjnie przypisanymi funkcjami: upamiętnienia, docenienia, uwznioślenia, nadania rangi oraz stereotypowymi cechami: figury, piedestału, obelisku.

widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów

Usytuowane w kilkukrotnie zmieniającej swoją funkcję przestrzeni – od koszar i szpitala wojskowego po siedzibę uczelni – „Pomniki” są pytaniem o wygląd przestrzeni publicznej oraz proces budowania zbiorowej tożsamości i pamięci – co i dlaczego w niej zachowujemy? Czy konwencjonalne i zbanalizowane formy pomnika spełniają jeszcze swoje funkcje? Gdzie przebiega granica pomiędzy dekoracją/bibelotem w przestrzeni publicznej a miejscem poruszenia/docenienia? Czy kategoria „pomnika” pozwala na posługiwanie się żartem? Czy możemy budować tożsamość miejsca poprzez obiekty o funkcji estetycznej?

Współczesne reinterpretacje klasycznych, modernistycznych pojęć stanowią jednocześnie analizę tego, na ile zachowują one swoją aktualność w obliczu ewolucji języka sztuki i dyskursów obecnych w sztuce najnowszej. Na ile są przydatne w obszarze edukacji sztuki? Jak dzisiejsi artyści definiują ich znaczenie? W jakich obszarach i w jakim wymiarze nastąpiły przesunięcia w rozumieniu ogólnie uznanych wartości i jak twórczo można je reinterpretować?

widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Pomniki” wystawa plenerowa na Akademii Tarnowskiej, fot. Przemysław Sroka, dzięki uprzejmości organizatorów

Projekt odnosi się także do aktualnie toczących się dyskusji o roli sztuki i edukacji sztuki – banalny „upadek plastyki w szkołach podstawowych”, „pomnikoza”, słabe finansowanie instytucji kultury kontrastują z wizją sztuki jako czułego barometru społeczeństwa, mogącego diagnozować i przepracowywać punkty zapalne, traumy i zagrożenia, prototypować i testować nowe ścieżki rozwoju. Wyniesienie na piedestał linii, punktu, koloru i rytmu jest także symbolicznym zaznaczeniem tej roli, umiarkowanie poważnym hołdem dla wizualności jako takiej.

Idź do oryginalnego materiału