Praca zespołowa – jak do niej zachęcać najmłodszych?

ohme.pl 3 godzin temu

Praca zespołowa jest jedną z najważniejszych umiejętności, którą warto rozwijać u dzieci już od najmłodszych lat. kooperacja z rówieśnikami uczy ich nie tylko komunikacji, ale także rozwiązywania konfliktów, empatii oraz odpowiedzialności. Psycholog dziecięca, Ewa Sękowska-Molga, podkreśla, iż nauka pracy w zespole ma najważniejsze znaczenie dla rozwoju dziecka. W rozmowie z nami podzieliła się kilkoma cennymi radami, które mogą pomóc rodzicom w zachęcaniu najmłodszych do współdziałania.

W związku z edukacyjnym cyklem „Praca zespołowa” na kanale POLSAT JimJam, w poniższym artykule dowiecie się, w jaki sposób uczyć dzieci współpracy. Kanał skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także do ich rodziców i opiekunów. Oferuje programy, które nie tylko bawią, ale także uczą. Przy wyborze odpowiednich treści mogą pomóc specjalne, przypisane do każdej z bajek odznaki podkreślające ich edukacyjne przesłanie. Programy z odznaką „Praca zespołowa”, takie jak „Tomek i przyjaciele” czy „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham”, przypominają, iż razem można pokonać każdą przeszkodę, a różnorodność w zespole pozwala lepiej wykorzystać mocne strony każdego członka grupy.

Jak zachęcać dzieci do współpracy?

Każde dziecko jest inne – niektóre dzieci uwielbiają pracować w grupie od razu, bez potrzeby zachęcania. Inne jednak wolą trzymać się z boku i czekać, aż reszta wykona zadanie. Przyczyny mogą być różne: nieśmiałość, brak wiary w siebie, a czasem po prostu brak chęci. Dlatego ważne jest, aby dostosować sposób motywowania do każdego dziecka. Można jednak zastosować kilka ogólnych strategii, aby pomóc dzieciom lepiej współpracować.

Po pierwsze, warto stworzyć pozytywną atmosferę w grupie. Dzieci najlepiej uczą się przez zabawę, więc zadania, które wymagają wspólnego działania, takie jak gry zespołowe czy budowanie z klocków, uczą ich, iż kooperacja może być przyjemna. Ważne jest, aby każde dziecko czuło się akceptowane i szanowane.

Dzieci muszą czuć się swobodnie i akceptowane w grupie. Opiekun powinien więc promować wzajemny szacunek i wsparcie tak, aby każde dziecko czuło się komfortowo i miało przestrzeń do działania – mówi Ewa Sękowska-Molga, psycholog dzieci i młodzieży w trakcie 4-letniej Szkoły Psychoterapii w nurcie poznawczo-behawioralnym.

Kolejnym krokiem jest wyznaczenie jasnych i prostych celów. Dzieci angażują się bardziej, kiedy wiedzą, na czym polega zadanie i co mają osiągnąć. jeżeli wspólnie pracują nad czymś większym, jak np. budowa wieży z klocków czy przygotowanie przedstawienia, uczą się, iż kooperacja jest potrzebna do sukcesu. Wspólna nagroda za osiągnięcie celu, na przykład pochwała dla całej grupy, jeszcze bardziej motywuje dzieci.

Zadania muszą być także dostosowane do poziomu dzieci. jeżeli coś jest za trudne, może je to zniechęcić, a zbyt łatwe zadanie gwałtownie znudzi. Dlatego zadania powinny być w sam raz – wymagające, ale możliwe do wykonania. Można je też podzielić na mniejsze kroki, aby dzieci mogły czuć, iż robią postępy i lepiej współpracują. Każdy maluch musi czuć, iż jest istotny w grupie. Opiekun powinien chwalić dzieci za ich wkład i pokazywać, jak to, co robią, pomaga całej grupie.

Przypisanie dzieciom różnych ról w grupie pomaga im lepiej zrozumieć swoje obowiązki i wpływa na ich zaangażowanie. Ważne jest, aby dzieci zmieniały się w rolach. Pozwala im to odkrywać różne aspekty współpracy – mówi psycholożka Ewa Sękowska-Molga.

Im częściej najmłodsi mają okazję do pracy w grupie, tym bardziej przyzwyczajają się do tego, iż współdziałanie to coś naturalnego. Warto regularnie organizować zarówno krótkie, jak i długie zadania grupowe, które uczą ich pracy zespołowej.

Jaką wartość niesie praca zespołowa wśród dzieci?

Praca zespołowa wśród dzieci przynosi wiele korzyści, które są ważne zarówno teraz, jak i w przyszłości. Dzięki współpracy z rówieśnikami, dzieci uczą się wielu kluczowych umiejętności społecznych i emocjonalnych. Po pierwsze, rozwijają umiejętność komunikacji. Uczą się, jak wyrażać swoje myśli i potrzeby w sposób jasny, a jednocześnie słuchać tego, co mają do powiedzenia inni.

Praca w grupie wymaga też rozwiązywania konfliktów, co pomaga dzieciom zdobywać umiejętności negocjacyjne i opanować niełatwą sztukę kompromisu – twierdzi psycholożka Ewa Sękowska-Molga. Dzięki pracy w grupie dzieci rozwijają także empatię – zaczynają lepiej rozumieć uczucia i myślenie innych osób. To pomaga im w budowaniu zdrowych i trwałych relacji z rówieśnikami. Kiedy dzielą się zadaniami i odpowiedzialnością, uczą się, jak ważna jest kooperacja i iż każdy wkład ma znaczenie. Dzieci zaczynają dostrzegać, iż to, co robią, wpływa na sukces całej grupy. Praca zespołowa ma również pozytywny wpływ na pewność siebie. Dzieci widzą, iż ich pomysły i działania są wartościowe i iż inni liczą na ich pomoc.

W ten sposób ich samoocena rośnie. Dodatkowo, dzięki wspólnemu osiąganiu celów, dzieci budują poczucie wspólnoty i zaczynają dostrzegać, iż razem można osiągnąć więcej niż samodzielnie – mówi psycholożka Ewa Sękowska-Molga.

To z kolei buduje w nich przekonanie, iż są ważne i mają coś do zaoferowania. Wspólna praca uczy też odpowiedzialności. Dzieci odkrywają, iż mają wpływ na to, jak wygląda praca całej grupy, a od ich wysiłku zależy wynik końcowy. To poczucie sprawczości jest bardzo ważne, bo pokazuje im, iż ich działania mają realny efekt. Umiejętność bycia odpowiedzialnym i samodzielnym w pracy grupowej będzie im przydatna także w dorosłym życiu.

Bajki na kanale POLSAT JimJam uczą o współpracy

Bajki często mają złą opinię – wielu rodziców uważa, iż to tylko rozrywka, którą warto ograniczać do minimum. Oczywiście, kontrolowanie czasu przed ekranem jest ważne, ale warto zauważyć, iż niektóre współczesne bajki mogą być cennym narzędziem edukacyjnym.

Wiele współczesnych bajek tworzonych jest z myślą o rozwoju emocjonalnym i społecznym dzieci – mówi psycholożka Ewa Sękowska-Molga.

Na przykład, bajki emitowane na kanale POLSAT JimJam pomagają dzieciom zrozumieć wartość pracy zespołowej. Dzięki takim treściom dzieci uczą się, jak współpracować z rówieśnikami i dlaczego różnorodność w grupie może wzmacniać efektywność zespołu.

Współczesne bajki są tworzone z myślą o rozwoju emocjonalnym i społecznym dzieci. Mogą uczyć nie tylko empatii, ale też rozwiązywania konfliktów i budowania relacji. Dzieci obserwują bohaterów, którzy współpracują, wspierają się nawzajem i razem rozwiązują problemy, a potem naśladują takie zachowania w prawdziwym życiu. W tych opowieściach sukces osiągają dzięki pracy zespołowej, co pomaga najmłodszym zrozumieć, iż razem można więcej niż samemu.

Aby dziecko lepiej zrozumiało przesłanie bajek, rodzice mogą nawiązywać rozmowę o tym, co dziecko obejrzało. Zadawanie pytań, takich jak: „Dlaczego bohaterowie musieli współpracować?” lub „Jak byś rozwiązał konflikt na ich miejscu?”, może pomóc w pogłębianiu zrozumienia i przełożeniu tych lekcji na codzienne sytuacje.

No i przede wszystkim istotny jest odpowiedni wybór bajek, które promują pozytywne wartości i odpowiednie wzorce zachowań. Warto szukać produkcji, które koncentrują się na współpracy, rozwiązywaniu konfliktów oraz budowaniu relacji między bohaterami – twierdzi psycholożka Ewa Sękowska-Molga.

Przykłady bajek, które uczą współpracy

Bajki mogą być nie tylko formą rozrywki, ale także ważnym narzędziem edukacyjnym. Na kanale POLSAT JimJam znajdziemy wiele programów, które w prosty sposób uczą dzieci, jak ważna jest współpraca. Oglądając historie o bohaterach, którzy łączą siły, by razem rozwiązywać problemy, najmłodsi uczą się, iż wspólne działanie przynosi lepsze rezultaty niż działanie w pojedynkę.

Przykładowo, „Tilda, mała mysz” opowiada o sprytnej myszy, która wspólnie z przyjaciółmi, takimi jak jeż Rupert i wiewiórki Billy i Benny, przeżywa różne przygody. Każda postać ma swoje mocne strony, które są nieocenione w różnych sytuacjach. Dzieci uczą się, iż w grupie każdy ma coś do zaoferowania, a wspólna praca pomaga rozwiązać choćby najtrudniejsze problemy.

„Tomek i przyjaciele” to klasyczna opowieść o lokomotywie Tomku i jego przyjaciołach. Razem pokonują różne wyzwania, od napraw torów po przewóz towarów. W tej bajce dzieci widzą, iż pomaganie sobie nawzajem i kooperacja są kluczem do sukcesu. Tomek i jego przyjaciele uczą, iż działając razem, można osiągnąć więcej niż samotnie.

Z kolei, „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” to historia o Małym Brązowym Zajączku i jego ojcu, którzy wspólnie odkrywają świat natury. Razem z innymi zwierzętami przeżywają liczne przygody, które pokazują, jak ważne są miłość, przyjaźń i wspólne działanie. Dzięki tej bajce dzieci uczą się, iż kooperacja i wzajemne wsparcie są niezbędne w budowaniu silnych relacji.

Wartości edukacyjne na kanale POLSAT JimJam

Kanał POLSAT JimJam, skierowany do dzieci w wieku od 2 do 7 lat oraz ich rodziców i opiekunów, oferuje programy, które nie tylko bawią, ale także wspierają rozwój emocjonalny, intelektualny i społeczny najmłodszych. Wszystkie produkcje prezentowane na antenie są bezpieczne, inspirujące i angażujące, co pomaga dzieciom uczyć się przez zabawę.

Każda bajka na kanale ma przypisaną specjalną odznakę, która podkreśla jej edukacyjne przesłanie. Na przykład odznaka „Praca zespołowa” zwraca uwagę na to, iż kooperacja i umiejętność działania w grupie są najważniejsze w pokonywaniu trudności. Programy takie jak „Tomek i przyjaciele” czy „Tilda, mała mysz” doskonale pokazują, jak istotne jest pomaganie sobie nawzajem i korzystanie z mocnych stron każdego członka grupy. Dzięki tym bajkom dzieci uczą się, iż każdy ma coś wartościowego do zaoferowania, a wspólne działanie przynosi najlepsze efekty.

Na kanale POLSAT JimJam można znaleźć również inne uwielbiane na całym świecie produkcje, takie jak „Ciekawski George”, który promuje ciekawość i odkrywanie świata przez młodych widzów, oraz „Clifford. Wielki czerwony pies”, gdzie główny bohater uczy dzieci wartości, takich jak lojalność, przyjaźń i zrozumienie. Wzruszająca seria „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” podkreśla siłę miłości i bliskości w relacjach rodzinnych, natomiast „Strażak Sam” pokazuje, jak ważna jest odwaga, odpowiedzialność i kooperacja w sytuacjach kryzysowych.

Na maraton bajek z odznaką „Praca zespołowa” zapraszamy w dni powszednie od 7:20 przez cały październik w POLSAT JimJam.

Idź do oryginalnego materiału