Spędzanie czasu przed ekranem i korzystanie z najnowszych technologii stało się już na dobre stałym elementem codzienności, również wśród najmłodszych. Podstawowym tematem do dyskusji i wyzwaniem na dziś wydaje się zatem przede wszystkim znalezienie sposobów na jak najbardziej efektywne zarządzanie czasem, który spędzamy w internecie. Z pomocą w zrozumieniu problemu i opracowaniu ewentualnych strategii może przyjść raport przygotowany przez edukacyjną platformę Novakid. Badanie prezentuje najważniejsze zmiany w zakresie korzystania z urządzeń ekranowych przez dzieci na przestrzeni ostatnich 2 lat.
Nie da się ukryć ani zaprzeczyć, iż z roku na rok świat zamknięty za szklanym ekranem telefona czy komputera wciąga dzieci coraz bardziej. Najmłodsi spędzają w sieci znaczną część swojego dnia, ale internet już dawno przestał być wyłącznie źródłem rozrywki. Dziś jest to także bardzo skuteczna narzędzia pozwalające na poznawanie nowych osób, rozwijanie pasji i naukę w nietypowej w formie. Kluczowym wydaje się zatem to, aby pokazywać dzieciom wartościowe przestrzenie i możliwości wirtualnego świata, a jednocześnie świadomie i konsekwentnie kontrolować czas spędzany przed ekranem. Platforma edukacyjna Novakid postanowiła szerzej przyjrzeć się temu zagadnieniu i zbadała nawyki najmłodszych dotyczące korzystania z internetu, pokazując jak zmieniły się one na przestrzeni ostatnich dwóch lat. W badaniu przeanalizowano dane od ponad 5000 rodzin z 15 krajów, w tym z Polski.
Najbardziej zaskakującym, a jednocześnie nastraja wyjącym pozytywnie odnotowanym zjawiskiem jest wzrost czasu spędzanego przez dzieci przed ekranem na rozmaitych zajęciach i aktywnościach edukacyjnych. 33% ankietowanych rodziców deklaruje, iż ich pociecha spędza w ten sposób ponad 6 godzin tygodniowo, co stanowi ponad 8-krotny wzrost w stosunku do roku 2022, kiedy odsetek ten wynosił zaledwie 4%. Jednocześnie z badania wynika, iż najliczniejszą grupę (40%) stanowili rodzice dzieci, które według deklaracji poświęcają na naukę przed ekranami między 3 a 6 godzin tygodniowo.
Badanie pokazało także, iż nauka i zajęcia edukacyjne online są na drugim miejscu (z różnicą zaledwie jednego punktu procentowego) najczęściej wybieranych aktywności “ekranowych”, tuż po tych typowo rozrywkowych, czyli oglądaniu kreskówek/filmów itp. Chociaż z danych wynika, iż rośnie czas spędzany przez dzieci w internecie, to jednak widać, iż największy wzrost dotyczy różnych form nauki i udziału w zajęciach edukacyjnych. Badanie Novakid wskazuje na rozwój w Polsce pozytywnego trendu – wykorzystywania technologii do nauki.
Jeśli chodzi o dostępne narzędzia edukacyjne online dla dzieci, to jako najczęściej wykorzystywane rodzice wskazują gry edukacyjne oraz aplikacje. Dużą popularnością cieszą się także filmy edukacyjne i lekcje online, a 37% ankietowanych deklaruje, iż ich pociechy korzystają z internetu, żeby czytać i odrabiać prace domowe.
Choć z jednej strony systematycznie rośnie liczba godzin poświęcanych na naukę online, to z drugiej strony zwiększa się także ilość czasu spędzanego w sieci na innych, mniej wartościowych aktywnościach. Spory odsetek rodziców uważa, iż ich pociech spędzają za dużo czasu w gry, oglądanie filmów/kreskówek i na przeglądanie internetu. W związku z coraz dynamiczniej rozwijającym się wirtualnym światem i coraz powszechniejszym dostępem już od najmłodszych lat, konieczne jest wprowadzenie większej kontroli i zwiększenia świadomości na temat treści, jakie dziecko może znaleźć w sieci. Z badania Novakid wynika, iż rodzice starają się monitorować czas ekranowy najmłodszych, jednocześnie wprowadzając konkretne reguły i umowy z dzieckiem. Część ankietowanych korzysta z minutników (13%) lub dedykowanych aplikacji (30%), aby lepiej zarządzać aktywnością dziecka.
Mimo iż rodzice dostrzegają problemy i ewentualne zagrożenia wynikające z przeglądania nieodpowiednich treści w internecie, to widzą także potencjał i efekty związane z nauką online. Multimedialne kursy, swobodny dostęp, atrakcyjne wizualnie i angażujące zajęcia, łączenie edukacji z zabawą sprawiają, iż dzieci uczą się chętnie, efektywnie i mają większą motywację.