Zabawy geometrią ciąg dalszy!
Wczoraj rozcinaliśmy kwadrat wzdłuż jednej przekątnej,
więc dzisiaj idźmy dalej, bo - jak wiadomo - kwadrat ma dwie przekątne :-)
Potrzebne będą:
sześć jednakowych kwadratowych karteczek,
ołówek, linijka, nożyczki i 10-11-latek / latka ;-)
Kwadratowe karteczki będę nazywała
po prostu: kwadratami.
Drogie dziecko!
W każdym kwadracie narysujmy obydwie przekątne.
Jakie kąty mają trójkąty wyznaczone przez te dwie przekątne?
Teraz rozcinamy kwadrat wzdłuż obu przekątnych
Otrzymaliśmy trójkąty.
Weźmy teraz jeden taki trójkąt.
Co to za trójkąt (jakiego rodzaju)?
Jakie kąty ma ten trójkąt?
Weźmy cztery trójkąty
i przykładając dokładnie cały bok do całego boku,
utwórzmy z nich nową figurę.
Czy można w ten sposób ułożyć trójkąt?
Jaki to będzie trójkąt?
Jakie czworokąty* można w ten sposób ułożyć?
Jakie kąty mają te czworokąty?
Uwaga:
Jeśli będziemy chcieli układać także inne wielokąty,
to trzeba przygotować więcej karteczek.
Ciąg dalszy niedługo :-)
* jeżeli nie umiesz ich nazwać, to tylko je ułóż :-)
.