Inicjatywa „Kolorowe Świadectwa”: Jak docenić każdego ucznia i zmienić klimat w szkole?

ohme.pl 3 miesięcy temu

Nowa inicjatywa oświatowa przynosi kolorowy powiew zmian! Akcja „Kolorowe Świadectwa”, która polega na wyróżnianiu uczniów poprzez kolorowe paski na świadectwach, zdobywa coraz większą popularność w polskich szkołach. W tym nietypowym systemie nagradzania każdy uczestnik edukacji może poczuć się doceniony, bez względu na oceny czy średnią. Wreszcie, uczniowie z niższą średnią nie będą musieli czuć się gorsi niż ci z czerwonym paskiem, co sprawia, iż inicjatywa ta może diametralnie poprawić atmosferę w szkolnych ławach. Jakie przesłanie kryje się za tęczowymi barwami na świadectwach?

Kilka słów o projekcie

Dzień zakończenia roku szkolnego często bywa źródłem stresu dla wielu uczniów, zwłaszcza tych, którym nie udało się zdobyć czerwonego paska. Taka sytuacja może prowadzić do frustracji i niepotrzebnego porównywania się z rówieśnikami, którym się to udało. Na szczęście, powstała inicjatywa „Kolorowe Świadectwa”, która zmienia tę dynamikę. Dzięki niej każde dziecko, które aktywnie uczestniczy w życiu szkoły, ma szansę otrzymać kolorowy pasek na świadectwie. Teraz każdy uczeń, niezależnie od ocen, może poczuć się doceniony za swoje zaangażowanie i unikalne osiągnięcia.

Ogólnopolska akcja „Kolorowe Świadectwa” to innowacyjny projekt, który ma na celu docenienie każdego ucznia za jego wysiłek, zaangażowanie i osiągnięcia w różnych aspektach życia szkolnego. Poprzez nadawanie kolorowych pasków na świadectwach, inicjatywa ta wyraża uznanie dla pozytywnej postawy uczniów oraz ich zaangażowania w rozwój osobisty i aktywność w różnorodnych dziedzinach, nie tylko w nauce.

Jednym z głównych przesłań inicjatywy „Kolorowe Świadectwa” jest podkreślenie różnorodności edukacji. Szkoła nie powinna ograniczać się jedynie do przekazywania wiedzy encyklopedycznej, ale także uczyć praktycznych umiejętności, które będą miały zastosowanie w życiu codziennym. Współczesny świat wymaga od systemu edukacji elastyczności i adaptacji, dlatego ważne jest, aby nauczanie skupiało się na rozwijaniu nowoczesnych kompetencji, umiejętności analitycznego myślenia oraz postaw potrzebnych do skutecznego rozwiązywania problemów. Dzięki temu uczniowie będą lepiej przygotowani do wyzwań, jakie niesie ze sobą współczesna rzeczywistość.

fot. Element5 Digital/Unsplash

Zasady akcji

Świadectwo z kolorowym paskiem dla wszystkich ucznia i uczennicy jest przyznawane w formie specjalnej nakładki, która nie ingeruje w oficjalny druk świadectw. To wyróżnienie ma na celu podkreślenie indywidualnych cech, pożądanych postaw, aktywności oraz wyjątkowych osiągnięć uczniów. Każdy kolor paska symbolizuje inną pozytywną cechę, zwracając uwagę na różnorodne zalety i wartości.

Kolorowe paski to forma docenienia uczniów za ich wyjątkowe cechy, takie jak: empatia, koleżeńskość oraz zaangażowanie. To wyróżnienie dla tych, którzy są zawsze obecni w szkole i na których można polegać. Paski honorują również zaangażowanie w sprawy szkolnej społeczności, działania ekologiczne, wolontariat, aktywności sportowe, plastyczne oraz udział w akcjach charytatywnych.

Każdy uczeń i każda uczennica posiada coś wyjątkowego, co sprawia, iż kończą szkołę jako unikalne osoby. Kolorowy pasek na świadectwie jest wyrazem uznania dla ich ciężkiej pracy i różnorodnych osiągnięć, pokazując, iż każdy ma swoje mocne strony i zasługuje na docenienie.

Dlaczego warto?

Warto włączyć się do akcji „Kolorowe Świadectwa”, ponieważ niesie ona ze sobą wiele korzyści dla uczniów i całej społeczności szkolnej. Dzięki tej inicjatywie, zakończenie roku szkolnego staje się wyjątkowym dniem, pełnym euforii i pozytywnych emocji, co sprawia, iż dzieci zaczynają wakacje z uśmiechem na twarzy i poczuciem docenienia.

„Chcielibyśmy, by dzieci w całej Polsce były szczęśliwe odbierając świadectwo ukończenia roku szkolnego, dlatego zachęcamy wszystkie szkoły do włączenia się do akcji >>Kolorowe Świadectwa<<. W ten sposób możemy wyróżniać wszystkich uczniów i uczennice, nie tylko biorąc pod uwagę ich wyniki z nauce (co oczywiście jest ważne, bo szkoła została stworzona, by uczyć, przekazywać wiedzę, rozszerzać horyzonty). Niech wszyscy dostają świadectwo z kolorowym paskiem, tak jak każdy jest wyjątkowy i ważny, bo włożył dużo pracy, czasu, zaangażowania w udział w lekcjach, w szkolne inicjatywy, był istotną częścią szkolnej społeczności. Niech ten pasek go motywuje, podniesie jego wiarę w siebie i swoje możliwości, niech dodaje skrzydeł!” – mówią pomysłodawcy akcji.

fot. Thought Catalog/Unsplash

10 powodów, dla których warto przyłączyć się do akcji „Kolorowe Świadectwa”

  1. Równość i docenienie każdego ucznia: Aby otrzymać świadectwo z czerwonym paskiem, trzeba mieć średnią ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrą lub wzorową ocenę z zachowania. Jednak nie każdy uczeń jest w stanie osiągnąć tak wysokie wyniki. Zgodnie z krzywą Gaussa, tylko 20% uczniów uzyskuje bardzo dobre oceny, 60% ma wyniki średnie, a 20% radzi sobie słabiej. Akcja pozwala na wyróżnienie wszystkich uczniów, nie tylko tych z najwyższymi ocenami. Dzięki temu nikt nie czuje się pominięty, a każdy ma szansę poczuć się wyjątkowy.
  2. Pozytywne zakończenie roku szkolnego: Dzień zakończenia roku szkolnego staje się wyjątkowy dla każdej uczennicy i każdego ucznia, niezależnie od ich ocen. To moment, kiedy wszyscy mogą być dumni z siebie i swoich osiągnięć.
  3. Wzmocnienie motywacji i wiary w siebie: Kolorowe świadectwa są symbolem uznania dla indywidualnych wysiłków i pozytywnej postawy uczniów, co motywuje ich do dalszej pracy i rozwijania swoich umiejętności.
  4. Poprawa atmosfery w szkole: Dzięki akcji „Kolorowe Świadectwa” w szkolnych ławach panuje bardziej pozytywny i wspierający klimat, co sprzyja lepszemu samopoczuciu uczniów.
  5. Uznanie dla różnych talentów: Kolorowy pasek może wyróżniać uczniów za różnorodne osiągnięcia, nie tylko akademickie, ale także w dziedzinach takich jak sport, sztuka, wolontariat czy zaangażowanie w szkolną społeczność.
  6. Promowanie wartościowych postaw: Akcja promuje wartości takie jak koleżeństwo, empatia, zaangażowanie i odpowiedzialność, które są równie ważne jak dobre wyniki w nauce.
  7. Przeciwdziałanie stresowi i presji: Dzięki wyróżnieniu wszystkich uczniów, zmniejsza się presja związana z uzyskiwaniem wysokich ocen i rywalizacją o czerwony pasek, co pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne uczniów.
  8. Lepsze przygotowanie do przyszłości: Podkreślanie znaczenia praktycznych umiejętności i rozwijania pasji przygotowuje uczniów do radzenia sobie w rzeczywistym świecie, nie tylko w kontekście akademickim.
  9. Wsparcie dla nauczycieli i wychowawców: Akcja daje nauczycielom i wychowawcom narzędzie do doceniania postępów i zaangażowania uczniów w bardziej holistyczny sposób, co może poprawić relacje między nauczycielami a uczniami.
  10. Inspiracja i przykład dla innych szkół: Przystąpienie do akcji może zainspirować inne szkoły do wdrażania podobnych inicjatyw, co przyczynia się do szerzenia pozytywnych zmian w systemie edukacji na większą skalę.

Pomysłodawcą projektu jest Jakub Tylman

Jakub Tylman, lider projektu „Kolorowe Świadectwa”, jest pedagogiem z pasją do zmieniania polskiej szkoły. Jako nauczyciel przedmiotów artystycznych i twórca nowoczesnych projektów edukacyjnych, inspiruje swoją kreatywnością i nieszablonowymi rozwiązaniami. Autor książek edukacyjnych dla dzieci oraz poradnika dla nauczycieli i rodziców „Jak pokolorować szkołę”.

Jest inicjatorem ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkoły bez zadań domowych” i akcji „Kolorowe Świadectwa”. Tylman jest także członkiem Rady Programowej Fundacji „Teach for Poland” oraz ambasadorem programów edukacyjnych Be.Net i Be.Eco. Jako publicysta i ekspert edukacyjny, regularnie udziela się w prasie, radiu i telewizji.

Jego zasługi zostały docenione licznymi nagrodami, w tym Nagrodą im. Ireny Sendlerowej „Za naprawienie świata”, Nagrodą im. Janusza Korczaka oraz tytułem Wielkopolski Nauczyciel Roku 2022. Zwyciężył w plebiscycie Radiowej Czwórki „NIEPRZECIĘTNI” i otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej. W I edycji ogólnopolskiego konkursu eduSensus Education Awards zdobył tytuł Pedagoga Roku, nagrodę niezależnego jury i nagrodę publiczności.

Idź do oryginalnego materiału